۱۳۹۲ آذر ۱۷, یکشنبه

زبانها در کتاب‌مقدس (شاگردان یحیی)

مورد آخر، در اعمال ۱۹: ۱-۷ یافت می‌شود. در این ماجرا، پولس رسول در شهر افسس اشخاصی را یافت که شاگردان یحیی تعمیددهنده بودند. چون ایشان را به تعمید خداوند عیسی غسل تعمید داد و بر آنان دست نهاد، "روح‌القدس بر ایشان نازل شد و به زبانها متکلم گشته، نبوت کردند" (آیه ۶). در اینجا باز باید توجه داشت که سخن گفتنِ این اشخاص به زبانها در حکم "نبوت" شناخته شده، یعنی گفتاری در وصف عظمت خدا و ستایش او. پس در واقع، شنوندگان می‌توانستند بفهمند که این اشخاص مشغول سخن گفتن به زبانهای دیگر هستند، اما زبانهایی که ایشان می‌توانستند تشخیص بدهند که زبانهای بشری بوده است، در غیر اینصورت از کجا می‌دانستند که دارند "نبوت" می‌کنند!
armanroshdi

زبانها در کتاب‌مقدس( در خانه کرنیلیوس، افسر رومی)

   در این ماجرا (اعمال، فصل ۱۰)، افسری رومی به‌دنبال مشاهده رؤیایی، پطرس را به خانه خود دعوت کرد. در همان حال که پطرس مشغول بیان پیام انجیل بود، روح‌القدس بر این افسر "غیریهودی" و همراهان "غیریهودی‌اش" فرود آمد، زیرا پطرس و همراهانش دیدند که ایشان نیز "به زبانها متکلم شده، خدا را تمجید می‌کنند" (اعمال ۱۰: ۴۶؛ طبق ترجمه هزاره نو: "خدا را می‌ستایند")، یعنی درست همان اتفاقی که برای رسولان و پیروان اولیه خداوند عیسی در روز پنطیکاست رخ داده بود (اعمال ۱۰: ۴۷). در این واقعه، گفته نشده که این مردم "غیریهودی" به کدام زبانها "خدا را می‌ستودند"، اما از آنجا که آمده که پطرس و همراهانش "شنیدند" که ایشان به زبانها "خدا را تمجید می‌کنند"، طبیعی است چنین برداشت کنیم که آنان به زبانهایی سخن می‌گفتند که برای پطرس و همراهانش قابل درک بود، چرا که در غیراینصورت، از کجا می‌دانستند که ایشان مشغول "تمجید خدا" هستند و نه مشغول "شفاعت" یا "توبه و ندامت برای گناهانشان"؟!

armanroshdi

روز پنطیکاست

   در روز پنطیکاست، پیروان نزدیک عیسی، یعنی قاعدتاً تمامی آن ۱۲۰ نفر (اعمال ۱: ۱۵)، "به یک دل در یک جا بودند" که همگی از روح‌القدس پر شدند (اعمال ۲: ۳). نشانه این امر اینها بود: آوازی از آسمان چون صدای وزیدن بادی شدید شنیده شد؛ زبانه‌هایی شبیه زبانه‌های آتش که بر هر یکی از ایشان قرار گرفت؛ سخن گفتن به زبانهای مختلف به‌نوعی که روح بدیشان قدرت تلفظ بخشید (اعمال ۲: ۲-۴). در این ماجرا، آنچه که موجب حیرت و شگفتی نظاره‌گران شد، این بود که می‌شنیدند که این مردمان جلیلی، به زبانهای ایشان "ذکر کبریایی خدا می‌کردند" (اعمال ۲: ۱۱؛ طبق ترجمه هزاره نو: "مدح اعمال عظیم خدا را می‌گویند"). طبق آیات ۹ و ۱۰، دست‌کم مردم یهودی از ۱۳ یا ۱۴ نقطه جهان، شنیدند که پیروان عیسی، اعمال عظیم خدا را به زبان سرزمین ایشان مدح می‌کنند.
          در رویداد روز پنطیکاست، یک نکته بسیار مهم وجود دارد. همانطور که در بخش عهدعتیق بیان کردیم، در روزگار عهدعتیق کسانی که عطای روح‌القدس را دریافت می‌کردند، به زبانها تکلم نمی‌کردند، بلکه فقط نبوت می‌کردند (یعنی عظمت خدا را تحت الهام و سلطه روح‌القدس بیان می‌داشتند). در روز پنطیکاست، ایمانداران به زبانهایی که نمی‌شناختند تکلم کردند و عظمت خدا را بیان داشتند. پطرس رسول، تحت الهام روح‌القدس، این واقعه را (یعنی سخن گفتن به زبانها را) برابر دانست با همان نبوتی که یوئیل نبی پیشگویی کرده بود (رجوع کنید به اعمال ۲: ۱۶-۱۸). به‌عبارت دیگر، پطرس رسول، این پدیده نوین را (یعنی سخن گفتن به زبانها را) مترادف می‌دانست با نبوت کردن. زیرا ایمانداران عملاً عظمت خدا را بیان می‌داشتند (یعنی نبوت می‌کردند) اما این بار به زبانهای سایر ملل دنیا، نه فقط به زبان مردم یهود. اما در عمل، نقش تکلم به زبانها در این رویداد، همان نقش و عملکرد نبوت بود، نبوتی از همان دست که آن ۷۰ شیخ در روزگار موسی انجام دادند.

 armanroshdi