۱۳۹۳ مرداد ۲۶, یکشنبه

آیا خدا پدیدآورنده بدی است؟ (اشعیاء فصل چهل و پنجم آیه 7)

مطالعه کتاب مقدس
نویسنده مقاله: مهران پورپشنگ

طبق اشعیاء فصل چهل و پنجم آیه هفتم "خدا پدید آورنده خوبی و بدی است". در حالی که آیات زیادی در کتاب مقدس نشان می دهند که در خدا شرارت وجود ندارد. گناه در حضور خدای مقدس جایی ندارد (اول یوحنا فصل اول آیه پنجم). چشمان خدا پاک تر از آن است که بر گناه بنگرد (حبقوق فصل اول آیه سیزدهم). خدا از گناه و بدی به دور است و کسی را نیز به انجام آن، وسوسه و ترغیب نمی کند (یعقوب فصل اول آیه سیزدهم). برای خدا غیر ممکن است که مرتکب گناه شود (عبرانیان فصل ششم آیه هجدهم).
اما منظور از بدی در اشعیاء (فصل چهل و پنجم آیه هفتم)، وقایع ناگوار و مشکلات است. در زبان عبری، کلمه ای که برای بدی به کار رفته، به معنای شرارت اخلاقی نیست. به عبارت دیگر، خدا پدیدآورنده رویدادهای خوب و بد است. زندگی ما شامل هر دو نوع این تجربه ها می شود. هر دو رویداد تلخ و شیرین برای ما لازم است تا از نظر روحانی رشد کنیم.
خدا اراده آزاد را همراه با اخلاق گرایی به انسان بخشید. انسان با اراده آزاد خود از دستورات خدا نافرمانی کرد و اجازه داد تا گناه به جهان رخنه کند. نتیجه و پیامد گناه بر هیچکس پوشیده نیست. خدا چیزهای نیکو را را آفرید، در حالی که ناطاعتی و گناه، ثبات و تعادل اخلاقی را برهم زد و بر رابطه انسان و خدا تاثیر منفی گذاشت.
شکی نیست که خدا اجازه می دهد تا وقایع تلخ رخ دهند، اما از آن برای اهداف خود استفاده می کند. یوسف به برادرانش گفت:"هر چند شما به من بدی کردید، اما خدا عمل بد شما را برای من به نیکویی مبدل نمود و چنان که می بینید مرا به این مقام (نخست وزیر مصر) رسانید" (پیدایش فصل پنجاهم آیه بیستم). تجربیات زندگی یوسف به او یاد داده بود که خدا بدی را برای کسانی که به او اعتماد دارند، به نیکی مبدل می سازد.
بروز مشکلات و سختی ها برای رشد شخصیت ما و تکمیل نقشه الهی کاملا ضروری است. با این توصیف، در خلال سخت ترین مشقت ها دست خدا در کار است تا شخصیت ما را رشد دهد و اراده خود را در زندگی ما به انجام رساند. امکان ندارد که پس از سختی ها چیز خوبی نصیب ایمانداران به مسیح نشود. کلام خدا می فرماید:"خوشا به حال کسی که آزمایش های سخت زندگی را متحمل می شود، زیرا وقتی از این آزمایش ها سربلند بیرون آمد، خداوند تاج حیات را به او عطا خواهد فرمود، تاجی که به تمام دوستداران خود وعده داده است" (یعقوب فصل اول آیه دوازدهم). در عهد عتیق می خوانیم که لوط شخصی بود دودل و مردد، در نتیجه در موقع مشکلات شکست خورد. در عوض ابراهیم در مشکلات، به خدا وفادار ماند و خدا او را پدر تمام ایمانداران جهان نمود. هدف خدا از تجربیات و سختی ها، رشد روحانی و بلوغ شخصیت ایمانداران مسیحی است. 

ادعای مخالفان مسیحیت:"تک همسری نتیجه تحریف کتاب مقدس است"

دفاعیات مسیحی

مهران پورپشنگ

سئوال مسیحیان از مخالفان این است که چرا خدا، آدم را با چند زن نیافرید؟ خدا می توانست دلیل قابل قبولی برای آفریدن آدم و چند زن داشته باشد: سرعت بخشیدن به باور و کثیر شدن. در آن زمان آدم نه مشکل مالی داشت و نه رقیب مذکر. اما خدا این کار را نکرد، برعکس این بت پرستان بودند که چند همسری را رواج دادند و خداوند بارها به قوم اسرائیل هشدار داد که تحت تاثیر راه و روش زندگی بت پرستان قرار نگیرند. عده ای بر این باورند که این دستور خداوند در کتاب مقدس تحریف شده است. آیا آن اشخاصی که تحریف کردند غریزه جنسی نداشتند؟ آن ها چه سودی می بردند از این که خودشان و مردان را از چند همسری محروم سازند؟ تحریف کردن این بخش خیلی سخت بود چون با دل و غریزه جنسی و لذت جنسی سرو کار داشت. قطعا این بخش حذف و تحریف نمی شد. از طرفی، اگر عده زیادی از یهودیان می دانستند که خدا چند همسری را تایید کرده، بدون تردید در همان زمان به تحریف این دستور خدا اعتراض می کردند. و بالاخره پدران و پدر بزرگ ها در قید حیات بودند و متوجه تغییر می شدند. شواهد تاریخی و روایات یهود چنین رویدادی را تایید نکرده است. به خصوص که نسخه های کتاب مقدس متعلق به قبل از میلاد مسیح و بعد از میلاد مسیح در موزه ها موجود است.