11/14/2013
23 آبان 1392
نویسنده مقاله: مهران پورپشنگ
در کتاب پیدایش فصل سوم می خوانیم که شیطان به شکل ماری زیرک نزد حوا آمد و او را وسوسه کرد تا به نیکی خدا شک کند. حوا میوه را چید، خورد و به شوهرش داد. حوا بعد از آن که گناه کرد، آدم را نیز در این گناه سهیم نمود. بعد از این واقعه، به جای توبه و بازگشت به سوی خدا، آدم تقصیر را به گردن حوا انداخت. حوا هم تقصیر را به گردن مار انداخت. اما خدا از گناه نفرت دارد و گناهکاران را مجازات می کند. خدا به شیطان گفت:"بین تو و زن، و نیز بین نسل تو و نسل زن، خصومت می گذارم. نسل زن، سر تو را خواهد کوبید و تو پاشنه وی را خواهی زد" (پیدایش فصل سوم آیه پانزدهم).
عبارت "تو پاشنه او را خواهی زد" به تلاش های مکرر شیطان برای شکست دادن مسیح اشاره دارد و عبارت "او سر تو را خواهد کوبید" شکست شیطان را به هنگام زنده شدن مسیح پیشگویی می کند. زخم روی پاشنه کشنده نیست، اما ضربه ای که بر سر وارد آید، مهلک و کشنده است. بدین ترتیب خدا نقشه خود را مبنی بر شکست شیطان و نجات دنیا توسط عیسی مسیح آشکار کرد.
اما مخالفان مسیحیت تفسیر دیگری دارند. آن ها ادعا می کنند که در آیه پانزدهم، ذکری از مسیح نشده است و این آیه به هاجر (کنیز و زن دوم ابراهیم) اشاره دارد. به عبارت دیگر، آن ها معتقدند که این پیشگویی در نسل اسماعیل تحقق یافته است.
در پاسخ باید گفت که همه پیامبران طبق روال طبیعت، از یک پدر و مادر به وجود آمده اند. اما در مورد عیسی چنین نبود. مادرش زمانی آبستن شد که هنوز باکره بود. تحقق پیدایش فصل سوم آیه پانزدهم در عیسی مسیح جامه عمل پوشید، چرا که او از "نسل زن" یعنی مریم باکره بود، نه از نسل هیچ مردی.
عیسی پدر بشری نداشت. زاده شدن او از یک دختر باکره، امری است کاملا منحصر به فرد در تاریخ بشری. بنابراین، اگر خدا انسان می شد، انتظار داشتیم که او به گونه ای منحصر به فرد وارد این جهان شود.
یکی از آیات کلیدی در این مورد، اشعیاء فصل هفتم آیه چهاردهم است:"خداوند به شما علامتی خواهد داد. آن علامت این است که باکره ای حامله شده، پسری به دنیا خواهد آورد".
اما اسماعیل دارای پدر بود. پدر او ابراهیم نام داشت. در کتاب مقدس می خوانیم:"اسماعیل پسر ابراهیم"... بنابراین، او چگونه می توانست از "نسل زن" باشد؟
طبق روایت تورات، وقتی ابراهیم از خدا درخواست کرد که "کاش اسماعیل در حضور تو زیست کند" (پیدایش فصل هفدهم آیه 18)، خدا در جواب او با تاکید می گوید:"در مورد اسماعیل تقاضای تو را اجابت نمودم و او را برکت خواهم داد، اما من عهد خود را با اسحاق و نسل وی "تا ابد" برقرار خواهم ساخت" (پیدایش فصل هفدهم آیات نوزدهم تا بیست و یکم).
مطابق قوانین بینالمللی تمامی حقوق مربوط به مطالب و محتویات "دفاعیات مسیحی" محفوظ است. درج کامل مقالات "دفاعیات مسیحی" در سایر صفحات فیس بوک و وب سایتها، بدون ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم، اکیداً ممنوع و غیرقانونی است