۱۳۹۲ اسفند ۲۸, چهارشنبه

عیسی سه روز بعد از تعمید را در کجا به سر برد؟

مطالعه کتاب مقدس
نویسنده مقاله: مهران پورپشنگ

منتقدان کتاب مقدس، روایات اناجیل متی، مرقس و لوقا را با گزارش یوحنا مبنی بر واقعه بعد از تعمید مسیح متناقض ارزیابی می کنند. در اناجیل متی، مرقس و لوقا تاکید شده که عیسی توسط روح القدس به بیابان برده شد و او مدت چهل روز در بیابان بود، در حالی که منتقدان مدعی اند که گزارش یوحنا چنین است که "روز بعد از تعمید"، عیسی دو شاگرد را انتخاب کرد. کدامیک از گزارش ها صحیح است؟
در انجیل یوحنا فصل اول، آیه پانزدهم می خوانیم که یحیی، در حال معرفی مسیح است. در ادامه آیه نوزدهم با این عبارت شروع می شود:"روزی سران قوم یهود از شهر اورشلیم، چند تن از کاهنان و دستیاران خود را نزد یحیی فرستادند تا بدانند آیا یحیی ادعا می کند که مسیح است یا نه". گفتگویی میان یحیی و فرستادگان رهبران مذهبی یهود انجام می شود. سپس در آیه بیست و نهم می خوانیم که یحیی می بیند که عیسی به سوی او می آید. در حین آمدن عیسی به نزد او، یحیی از فرصت استفاده کرده و مسیح را به جماعت معرفی می کند و در ادامه سخنانش می گوید:"من روح خدا را دیدم که به شکل کبوتری از آسمان آمد و بر عیسی قرار گرفت". اگر مسیح برای انجام تعمید نزد یحیی آمده بود، اعتراف یحیی مبنی بر دیدن روح خدا به شکل کبوتر در قبل از تعمید، با گزارش های متی، مرقس و لوقا در تناقض بود. در حالی که فصل اول، یوحنا گزارشی از تعمید مسیح ارائه نداده، بلکه صرفا به سخنان یحیی بسنده کرده است. در واقع، آیه بیست و نهم، بیانگر این موضوع است که یحیی چند هفته قبل از آن روز، عیسی را تعمید داده بود. عیسی بعد از تعمید گرفتن، ابتدا به صحرا رفت تا از سوی شیطان آزمایش شود. وقایع این بخش از گزارش یوحنا، بعد از بازگشت عیسی از بیابان رخ داده اند. عبارت "روز بعد از تعمید" توسط منتقدان و مخالفان برای بی اعتبار کردن مسیحیت اضافه شده و این عبارت در انجیل یوحنا فصل اول وجود ندارد. یوحنا به بیان و جزئیات موضوعاتی می پردازد که در سه انجیل دیگر ذکر نشده است. چهار انجیل مکمل یکدیگرند.

مطابق قوانین بین‌المللی تمامی حقوق مربوط به مطالب و محتویات "دفاعیات مسیحی" محفوظ است. درج کامل مقالات "دفاعیات مسیحی" در سایر صفحات فیس بوک و وب‌ سایت‌ها، بدون ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم، اکیداً ممنوع و غیرقانونی است.

آیا حوا از دیدن مار سخنگو ترسید؟ (پیدایش فصل 3 آیه اول)

دفاعیات مسیحی
نویسنده مقاله: مهران پورپشنگ

به نظر می رسد قبل از آن مار توسط خدا لعنت شود، ظاهرش متفاوت از آنچه بود که امروزه می بینیم (پیدایش فصل 3 آیات 14-15). حیوانی را که به عنوان مار می شناسیم، نتیجه داوری خدا است. مار به حیوان ترسناک و خزنده تبدیل شد. پر واضح است که روح شریر قادر است به درون انسان و حیوان وارد شود (لوقا فصل 8 آیه 33). احتمالا شیطان با فریب مار زیرک و هوشیار، به درون او راه می یابد. بنابراین، شیطان از مار به عنوان یک وسیله برای فریب دادن حوا استفاده کرد. این روش معمول شیطان است که از اشخاص مختلف برای فریب دادن استفاده می کند.
کتاب پیدایش نمی گوید که حوا از دیدن مار سخنگو ترسید و حیرت زده شد. این نکته را برخی از کارشناسان کتاب مقدس تایید کرده اند. آن ها معتقدند که حوا با شنیدن صدای مار، غافلگیر و شگفت زده نشد، زیرا احتمالا آدم و حوا آزادانه با فرشتگانی که به شباهت انسان ظاهر می شدند، در ارتباط و گفتگو بوده اند. بنابراین، شاید مار به حوا گفته که شخص دیگری با او صحبت می کند و حوا هم گمان کرد که یکی از فرشتگان با او سخن می گوید. اگر این نظریه درست باشد، حوا از دیدن یک مار زیبا و سخنگو دچار شگفتی نشد. اما آنچه که بیشتر اهمیت دارد نه چگونگی گفتگوی مار با حوا، بلکه اظهارات شیطان مهم است.
شیطان و ارواح شریر، فرشتگان سقوط کرده هستند. ارواح پلید و تسخیر انسان ها توسط آن ها کاملا واقعی است. بسیار حیاتی است که ایمانداران به قدرت شیطان و ارواح پلید او واقف باشند. در اناجیل می خوانیم که مسیح افراد بسیاری را که گرفتار ارواح پلید بودند، شفا داد، اما ارواح پلید را نابود نکرد. امروزه این سئوال مطرح می شود که چرا عیسی ارواح پلید را نابود نمی کند یا جلو کار ویرانگر شریر را در دنیا نمی گیرد؟ پاسخ این است که زمان مقرر هنوز فرا نرسیده است، اما زمان آن فرا خواهد رسید. کتاب مکاشفه نشان می دهد که شیطان و ارواح پلید او برای ابد راهی جهنم خواهند شد.

مطابق قوانین بین‌المللی تمامی حقوق مربوط به مطالب و محتویات "دفاعیات مسیحی" محفوظ است. درج کامل مقالات "دفاعیات مسیحی" در سایر صفحات فیس بوک و وب‌ سایت‌ها، بدون ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم، اکیداً ممنوع و غیرقانونی است