۱۳۹۲ مهر ۲۶, جمعه

آیا ممکن است نجات خود را از دست بدهیم؟

Christian Apologetics دفاعیات مسیحی
10/18/2013
26 مهر 1392

نویسنده مقاله: مهران پورپشنگ

هیچکس شایسته نیست که مورد بخشش خدا قرار بگیرد، ولی بخشش خدا به خاطر شایستگی ما نیست، بلکه مجانی است. مسیحی کسی است که لذت بخشش الهی را که بسیار گرانبها است، چشیده باشد. خدا برای او کاری انجام داده است که خودش هرگز قادر به انجام آن نبود. روح القدس او را راهنمایی می کند و در او قدرتی وجود دارد که می تواند تعالیم مسیح را انجام دهد.
بنابراین، وقتی شخصی به دلایلی تصمیم می گیرد تا به خدا پشت کند، در واقع مسیح را پایمال کرده است. به عبارت دیگر، در این مرحله گناه عبارت است از گرفتن هدیه خدا و پایمال کردن آن. هم چنین بر هم خوردن رابطه صمیمانه با خدا نیز گناه محسوب می شود. می گویند که در زمان حکومت هیتلر، یکی از مخالفانش را دستگیر می کنند. بعد از شکنجه، بدنش زخمی شد، ولی قلبش قوی بود و تا زمان آزادی خود هم چنان مقاوم و پایدار بود. بعد از سرنگونی هیتلر، او به خانه بازگشت. مدتی بعد به طور تصادفی متوجه شد که چه کسی اطلاعات مربوط به او را به نازی ها گزارش داده است. این شخص کسی جز پسر او نبود. این موضوع باعث شد تا قلبش بکشند و سکته کند. او توانست در مقابل حملات دشمنان پایداری کند، ولی وقتی دید حمله از طرف پسر عزیز خودش بوده است، جان داد. وحشتناک بودن گناه در نقض شریعت نیست، بلکه در این است که باعث پایمال شدن محبت مسیح می گردد. گناه وحشتناک ترین جنایت جهان شده است، زیرا جنایت بر علیه محبت خدا است. گناه یعنی عدم توجه به قدوسیت قربانی مسیح بر بالای صلیب.
روح القدس در درون ما سخن می گوید و صحیح و غلط را به ما نشان می دهد. وقتی به طرف گناه می رویم، به ما هشدار می دهد. اگر به هشدار روح القدس توجه نکنیم، مثل این است که به او توهین کرده ایم و قلب خدا را محزون کرده ایم.
از این بحث یک چیز کاملا روشن می شود و آن این است که گناه عدم اطاعت از یک چیز خشک نیست، بلکه عبارت است از بر هم زدن رابطه شخصی با خدا. عصیان بر علیه شریعت نیست، بلکه عبارت است از زخمی کردن قلب خدایی که پدر ما است.
در رساله یهودا آیه 21 می خوانیم:"به محبتی که خدا در حق شما کرده، وفادار بمانید و با صبر منتظر آن زندگی جاودان باشید که خداوند ما عیسی مسیح، از روی رحمت خود به شما عنایت خواهد فرمود".

مطابق قوانین بین‌المللی تمامی حقوق مربوط به مطالب و محتویات "دفاعیات مسیحی" محفوظ است. درج کامل مقالات "دفاعیات مسیحی" در سایر صفحات فیس بوک و وب‌ سایت‌ها، بدون ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم، اکیداً ممنوع و غیرقانونی است. خوانندگان عزیز، در صورت مشاهده تخلف، لطفا اطلاع دهید.

زمان‌ نگارش‌ عهدعتیق‌

  بدینسان‌، نگارش‌ عهدعتیق‌ در حدود ۴۰۰ر۳ سال‌ پیش‌ به‌دست‌ موسی‌ آغاز شد و در حدود 

۴۰۰ر۲ سال‌ پیش‌ با کتاب‌ ملاکی‌ نبی‌ پایان‌ یافت‌.
آرمان رشدی

محتوای‌ عهدعتیق‌

  محتوا و مطالب‌ عهدعتیق‌ به‌طور کلی‌ عبارت‌ است‌ از: تاریخ‌ مقدس‌ قوم‌ اسرائیل‌، احکام‌ و شریعت‌ موسی‌، وحی‌های‌ انبیا، سروده‌های‌ روحانی‌، و حکمت‌ الهی‌.
        عهدعتیق‌ شامل‌ 39 کتاب‌ می‌باشد که‌ به‌ ترتیب‌ زیر تقسیم‌بندی‌ می‌شود:
    تورات‌: 5 کتابِ نخست‌ عهدعتیق‌ را تورات‌ می‌نامند. تورات‌ کتاب‌هایی‌ است‌ که‌ موسی‌ نوشته‌ است‌. در این‌ 5 کتاب‌، اصل‌ و نسب‌ قوم‌ یهود از زمان‌ آدم‌ و حوا تا زمان‌ ورود ایشان‌ به‌ سرزمین‌ موعود آمده‌ است‌. احکام‌ و شریعت‌ موسی‌ نیز در تورات‌ یافت‌ می‌شود. زمان‌ این‌ رویدادها حدود ۴۰۰ر۳ سال‌ پیش‌ است‌.
    کتاب‌های‌ تاریخی‌: 12 کتاب‌ بعدی عهدعتیق‌، به‌ شرح‌ رویدادهای‌ تاریخی‌ قوم‌ اسرائیل‌ می‌پردازد. این‌ رویدادها از ورود این‌ قوم‌ به‌ سرزمین‌ موعود تحت‌ رهبری‌ یوشع‌، جانشین‌ موسی‌ آغاز می‌شود. سپس‌ شرح‌ داده‌ می‌شود که‌ چگونه‌ بنی‌اسرائیل‌ به‌مدت‌ صدها سال‌ به‌وسیله‌ مردان‌ یا زنانی‌ اداره‌ می‌شد که‌ خدا از میان‌ ایشان‌ بر می‌گزید؛ این‌ افراد «داور» نامیده‌ می‌شدند. در این‌ دوره‌، قوم‌ اسرائیل‌ پادشاهی‌ نداشت‌ و فقط‌ به‌وسیلۀ‌ داورانی‌ که‌ خدا منصوب‌ می‌فرمود اداره‌ می‌شد. از حدود ۰۰۰ر۳ سال‌ پیش‌، خدا به‌دنبال‌ اصرار قوم‌ اسرائیل‌، پادشاهی‌ به‌ ایشان‌ بخشید. نخستین‌ پادشاه‌ بنی‌ اسرائیل‌ شخصی‌ بود به‌نام‌ شاؤل‌. پس‌ از او، داود پیامبر به‌ پادشاهی‌ منصوب‌ شد و پس‌ از او، پسرش‌، سلیمان‌، آن‌ نبی‌ معروف‌، بر تخت‌ سلطنت‌ نشست‌. اما پادشاهان‌ قوم‌ اسرائیل‌ بعد از سلیمان‌، اکثراً مردانی‌ فاسد و خطاکار بودند. از اینرو، سرانجام‌ خدا این‌ قوم‌ را مجازات‌ کرد و در حدود ۶۰۰ر۲ سال‌ پیش‌، ایشان‌ را به‌دست‌ پادشاه‌ بابل‌ به‌ اسارت‌ فرستاد. پس‌ از هفتاد سال‌، طبق‌ پیشگویی‌ ارمیای‌ نبی‌، این‌ قوم‌ به‌دست‌ کورش‌ پارسی‌ آزاد شدند و به‌ سرزمین‌ خود بازگشتند و به‌ مرمت‌ شهر اورشلیم‌ و بازسازی‌ معبد بزرگ‌ سلیمان‌ پرداختند.
    5 کتاب‌ بعدی‌ را کتاب‌های‌ شعری‌ و حکمت‌ می‌نامند. این‌ کتاب‌ها شامل‌ مزامیر داود و سایر مردان‌ خداست‌ که‌ سروده‌های‌ روحانی‌ قوم‌ اسرائیل‌ را تشکیل‌ می‌دهد. کتاب‌ ایوب‌ جزو کتب‌ حکمت‌ است‌ که‌ آن‌ نیز در اصل‌ به‌صورت‌ شعر نوشته‌ شده‌ است‌. کتاب‌ امثال‌، جامعه‌، و غزل‌ غزل‌ها، منسوب‌ به‌ سلیمان‌ می‌باشد و حاوی‌ امثال‌ و حکم‌ و اشعار تغزلی‌ است‌.
    سپس‌ 17 کتاب‌ از نوشته‌های‌ انبیای‌ یهود قرار دارد. در این‌ کتاب‌ها پیامهای‌ هشدار یا تسلی‌ خدا برای‌ مقاطع‌ خاصی‌ از تاریخ‌ بنی‌ اسرائیل‌ ثبت‌ شده‌ است‌. علاوه‌ بر این‌، پیشگویی‌های‌ متعددی‌ نیز در مورد حکومت‌ خدا و مسیحای‌ موعود در آنها وجود دارد.
آرمان رشدی

عهدعتیق‌

 چرا این‌ بخش‌ از کتاب‌مقدس‌ را عهدعتیق‌ می‌نامند؟ این‌ عنوانی‌ است‌ که‌ مسیحیان‌ بر کتب‌ مقدسۀ‌ یهودیان‌ نهاده‌اند. علت‌ این‌ نامگذاری‌ این‌ است‌ که‌ این‌ کتاب‌ها حاوی‌ پیمان‌ و میثاق کهنی‌ است‌ که‌ خدا با قوم‌ اسرائیل‌ بست‌ تا ایشان‌ را برای‌ خود قومی‌ مقدس‌ بسازد. وقتی‌ زمان‌ موعود فرا رسید، خدا پیمان‌ و میثاقی‌ نوین‌ منعقد ساخت‌، اما نه‌ فقط‌ با قوم‌ اسرائیل‌، بلکه‌ این‌ بار با تمام‌ بشریت‌. این‌ میثاق نوین‌ را عیسی‌ مسیح‌ برای‌ بشریت‌ به‌ ارمغان‌ آورد. از اینرو، کتاب‌های‌ مسیحی‌ را عهدجدید می‌نامند، یعنی‌ میثاق نوین‌ خدا با بشر.
        اما چرا مسیحیان‌ کتاب‌های‌ مقدس‌ یهودیان‌ را جزو کتب‌ مقدس‌ خود به‌شمار می‌آورند؟ علتش‌ این‌ است‌ که‌ مسیحیت‌ بر پایه‌ عهدعتیق‌ بنا شده‌ است‌. گهوارۀ‌ مسیحیت‌ دین‌ یهود است‌. مسیح‌ نیامد تا دینی‌ نو بیاورد. او نیامد تا تورات‌ و کتب‌ انبیای‌ یهود را باطل‌ کند. او آمد تا اصول‌ شریعت‌ موسی‌ و پیشگویی‌های‌ انبیا را که‌ همگی‌ به‌ برقراری حکومت‌ خدا بر جهان‌ اشاره‌ داشتند، جامۀ‌ عمل‌ بپوشاند. عیسای‌ ناصری‌ همان‌ مسیحای‌ موعود و پادشاهِ این‌ حکومت‌ الهی‌ بود. از این‌ روست‌ که‌ مسیحیان‌ تمامی‌ کتاب‌های‌ مقدس‌ یهودیان‌ را از جانب‌ خدا می‌دانند و آنها را معتبر می‌شمارند.
آرمان رشدی