۱۳۹۲ تیر ۲۱, جمعه

تیتوس 2 آیات 11 الی 14

زیرا فیض خدا به ظهور رسیده است، فیضی که همگان را نجات بخش است و به ما می آموزد که بی دینی و امیال دنیوی را ترک گفته، با خویشتنداری و پارسایی و دینداری در این عصر زیست کنیم، در حینی که منتظر آن امید مبارک، یعنی ظهور پر جلال خدای عظیم و نجات دهنده خویش عیسی مسیح هستیم، که خود را فدای ما ساخت تا از هر شرارت رهایی مان بخشد و قومی برای خود طاهر سازد که از آن خودش باشد و غیور برای کار نیکو. 

کولسیان 3 آیات 1 الی 4

پس چون با مسیح برخیزانیده شده اید، به آنچه در بالاست دل ببندید،آنجا که مسیح به دست راست خدا نشسته است. به آنچه در بالاست بیندیشید، نه به آنچه بر زمین است. زیرا مردید و زندگی شما اکنون با مسیح در خدا پنهان است. چون مسیح که زندگی شماست، ظهور کند، آنگاه شما نیز همراه او با جلال ظاهر خواهید شد.

رومیان 6 آیات 5 الی 7

پس اگر در مرگی همچون مرگ او، با وی یگانه شده ایم، به یقین در رستاخیزی همچون رستاخیز او نیز با او یگانه خواهیم بود. زیرا می دانیم آن انسان قدیمی که ما بودیم، با او بر صلیب شد تا پیکر گناه در گذرد و دیگر گناه را بندگی نکنیم. چون آن که مرده است، از گناه آزاد شده است.

اول پطرس4 آیات 14 الی 16

اگر به خاطر نام مسیح شما را ناسزا گویند، خوش به حالتان، زیرا روح جلال که روح خداست بر شما آرام می گیرد. اگر رنج می برید، مبادا که به سبب قتل، دزدی، شرارت یا حتی فضولی در کار دیگران باشد. اما اگر از آن سبب رنج می برید که مسیحی هستید، شرمسار مباشید، بلکه خدا را تمجید کنید که این نام را بر خود دارید.

Dop av mandana abbasitilaki och mattias babazadeh 2012-12-24

نگرانی از وضعیت سه نوکیش مسیحی بازداشت شده در اصفهان

.با گذشت بیش از یک ماه از بازداشت سه تن از نوکیشان مسیحی در اصفهان، وضعیت آنان همچنان نامعلوم بوده و از سرنوشت آنان خبری در دست نیست.
«محبت نیوز» - منابع کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گزارش داده اند که از زمان دستگیری "محمدرضا فرید، سعید صافی و حمیدرضا قدیری،" در هشتم خرداد ۹۲، مراجعات مختلف خانواده آنان به مراجع قضایی و انتظامی برای پیگیری وضعیت آنان نتیجه ای در بر نداشته و همچنان اطلاعی در خصوص دلیل دستگیری و نیز شرایط نگهداری آنها و اتهامات وارد شده وجود ندارد.
"محمدرضا فرید، سعید صافی و حمیدرضا قدیری،" در جریان یورش ماموران لباس شخصی به منزل فردی به نام حمیدرضا قدیری، در حالیکه گروهی از نوکیشان مسیحی در حال نیایش و مراسم مسیحی بودند، بازداشت و از آن محل منتقل شدند.
بنا به گزارش ها، ماموران برخورد خشونت باری با حاضرین داشته و همزمان با بازداشت فرید، قدیری و صافی، کارتهای شناسایی و هویت تعدادی از دیگر نوکیشان مسیحی حاضر در آن مکان را ضبط کرده و طی هفته های اخیر با تعدادی از آنان تماس برقرار کرده و در مورد سه فرد بازداشت شده از آنان سوالاتی مطرح کرده و آنها را با تهدید به بازداشت، وادار به پاسخگویی کرده اند.
.
طی چند هفته گذشته، پیگیری ها و مراجعات خانواده ها و دوستان این بازداشت شدگان به مراجع قضایی، نهادهای امنیتی و مراکز انتظامی بی نتیجه مانده است. محمدرضا فرید و سعید صافی که از نوکیشان مسیحی افغانستان است، هر دو از گردانندگان وبلاگ «نجات ما» بودند، که توسط «کار گروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه»، مسدود شده است.
فشار بر نوکیشان مسیحی و مسیحیان تبشیری طی ماههای اخیر مجددن افزایش یافته، و علاوه بر بازداشت تعدادی از آنان، کلیساهای پذیرنده فارسی زبانان نیز با فشار وزارت اطلاعات تعطیل شده اند.
جمهوری اسلامی که برای بسط و گسترش "اسلام حکومتی" سالیانه میلیاردها تومان از بودجه کشور را صرف اهداف خود می کند، امروز با پدیده ای روبروست با نام " گسترش مسیحیت" در بین جوانان، که تنها را چاره برای مقابله با آن را به کار گیری نیروهای اطلاعاتی امنیتی می داند که تعطیلی کلیساها و دستگیری و افزایش فشار بر مسیحیان نیز در همین راستا صورت می گیرد.
تعقیب، آزار، ارعاب، بازداشت، صدور احکام قضایی سنگین برای مسیحیان بویژه نوکیشان مسیحی فارسی زبان ایران در نظام جمهوری اسلامی سالیان است که توسط ماموران رسمی و غیر رسمی حاکمیت در حال انجام می باشد و بارها موجب اعتراض نهادهای دینی و حقوق بشری جهان قرار گرفته است.
دگراندیشان مذهبی و عقیدتی در ایران به ویژه نوکیشان مسیحی فارسی زبان به طور فزاینده‌ای زیر فشار و برخوردهای غیرانسانی جمهوری اسلامی قرار دارند، فشارهایی که بخصوص در طی این سه سال گذشته به اوج خود رسید و موج عظیمی از دستگیری‌ها و زندانی شدن مسیحیان را در پی داشت و نتیجه آن برخوردهای امنیتی با کلیساها به ویژه کلیساهای فارسی زبان و کلیساهای خانگی برای مقابله با گسترش مسیحیت در ایران بود.

قتل بی رحمانه دو تن از رهبران کلیسا، یکی با سر بریده و دیگری به ضرب گلوله

.
دو نفر از رهبران کلیساهای کشور تانزانیا در هفته های گذشته در دو حمله جداگانه توسط مسلمانان افراطی به قتل رسیدند.
به گزارش سرویس ترجمه  « محبت نیوز» خبرگزاری "بارناباس فاند " طی گزارشی از وضعیت مسیحیان تانزانیا می نویسد،"در روستای "بوزیرزه" سرِ کشیش 45 ساله "ماتیو کاچیلا" توسط یک گروه از جوانانی که قریب به یقین مسلمان بوده اند ،از تنش جدا شده است.
یکشنبه هفته بعد ازاین واقعه نیز کشیش "اِواریس میوشی" در جزیره نیمه مستقل زنگبار هدف گلوله قرار گرفت و درگذشت.
نگرانی ها در "بوزیرزه از مناطق شهرستان گایتا" رو به افزایش است ،به طوری که رهبران کلیسا پیشنهاد تعطیلی مغازه های مربوط به مسیحیان را داده اند.
جنایت روز دوشنبه ، ساعت 8 بامداد، در حالی رخ داد که یک گروه از جوانان وارد یکی از مغازه های قصابی مسیحیان شده و شروع به توهین و حمله به افراد حاضر در آنجا کردند. ایشان که به ساتورهای بزرگ و میله های آهنی مسلح بودند مقابل دیدگان حاضرین سر پدر "ماتیو" را بریدند و از پس آن ماجرا پنج نفر دیگر که در طی این ماجرا به شدت مجروح گردیده بودند، به بیمارستان انتقال داده شدند.
مهاجمین در ادامه تابلوی نوشته "عیسی پادشاه" را که در مغازه بوده نابود کرده و بالغ بر 200 کیلوگرم از گوشت موجود در مغازه را به مواد سمی آغشته کردند.
در همان روز، چندین مغازه و موتورسیکلت را نیز به آتش کشیده شدند.
در پی بازداشت دو تن از مضنون ماجرا وزیر امور داخلی کشور اعلام کرده که برای یافتن تمام متحمان و سپردن آنان به دست قانون از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهد کرد.
- شلیک به رهبر کلیسا
کشیش "اِواریست" که برای اجرای مراسم نیایش صبحگاه یکشنبه عازم کلیسای خویش در "ماتونی" ،واقع در حومه منطقه غربی زنگبار، بود که در ورودی کلیسا مورد هجوم دو جوان قرار گرفت. وی که از ناحیه سر مورد اصابت دو گلوله قرار گرفته بود تا قبل از رسانیدنش به بیمارستان "مناتسی مویا" درگذشت.
از مضنونین به قتل در این پرونده تا به حال سه تن بازداشت شده اند.
این حمله در پی شلیک به شبان کلیسایی دیگر که در ژانویه اتفاق افتاد ،رخ داده است. پدر "آمبروزه میکندا" توسط گروه افراطی مسلمان به نام UAMSHO (جدایی طلبان مسلمان) که خواستار جدایی زنگبار از تانزانیا و استقلال آن هستند، مورد هجوم قرار گرفته و به شدت مجروح شد.
افراد این گروهک تروریستی در پی حملات متعدد اکتبر سال پیش به چندین کلیسا اقدام به تهدید رهبران کلیسا ها کرده بودند.
کارآگاه ویژه پلیس ، سعید مویما، گفت که ما عاملان این وقایع را کاملن نابود خواهیم ساخت. بدلیل آنچه که وی از آن به عنوان حمله به رهبران مذهبی و مراکز نیایشی یاد کرده است . زنگبار جزیره ای با اکثریت مسلمان میباشد که مسیحیان تنها حدود 3 درصد جمعیت آن را تشکیل میدهند.

یوحنا 8 : آیه 12

عیسی باز به مردم گفت: «من نور جهان هستم، کسی که از من 

پیروی کند در تاریکی سرگردان نخواهد شد، بلکه نور حیات را خواهد 

داشت.» 

متی 11 : 28 - 30

بیائید نزد من ای تمامی زحمتکشان و گران باران و من به شما 

آرامش خواهم بخشید . زیرا یوغ من خفیف است وبار من سبک

کلیسای الکترونیک، ابزاری برای تحول در اختیار مسیحیان بشارتی

ن.خستين جمعيت‌های دينی كه قدرت راديو و تلويزيون را به عنوان ابزار تغيير و تحول دريافتند، سازمان‌های بشارتی مسيحی بودند.
به گزارش « محبت نیوز» سایت ادیان و مذاهب به نقل از دکتر ناصر باهنر افزود، « نخستين جمعيت‌هاي دينی كه قدرت راديو و تلويزيون را به عنوان ابزار تغيير و تحول دريافتند، سازمان‌هاي بشارتی مسيحي بودند. از اين رو، شناخت سير تحول و انگيزه‌هاي به كارگيري وسايل ارتباط جمعي مدرن در انتقال پيام‌هاي ديني و تبليغ افكار و ارزش‌هاي مسيحيت، در گرو بررسي و شناخت چگونگي ظهور و گسترش پروتستانيزم و تحول آن در غرب به ويژه در آمريكا و انگلستان است كه ظهور بنيادگرايي مسيحي و رشد آن در اين جوامع، در واقع سرمنشأ توجه و استفاده از كاركردهاي راديو و تلويزيون در حوزة دين به شمار مي‌آيد.
از اواخر دهة 1970، برخي از گروه‌هاي بشارتی دورة‌ افول خود را پشت سرد نهاده و سير رشد و گسترش اجتماعي خود را آغاز نمودند كه مي‌توان آن را احياء بشارت دانست. اين جريان نوظهور كه «نئولونجليسم» ناميده شد، به تدريج توجه رسانه‌ها و مؤسسه‌هاي سكولار را به خود جلب كرد. «يكي از عوامل اصلي در اين احياء سياسي و ديني، استفاده از رسانه‌هاي الكترونيكي براي ايجاد قدرت و سازماندهي بود. نقش اين رسانه‌ها هم در بيداري و آگاهي‌بخشي به مشاركت كنندگان در جريان مذكور و هم در متقاعد ساختن عامه مردم در خصوص اين تحول فرهنگي و ديني عظيم، برجسته بود.» (Hoover,1988,p.19).
عوامل اجتماعي و ديني نهضت نئواونجليسم كه تحت تأثير گسترده راديو و تلويزيون دینی و نهادهاي چند رسانه‌اي قرار داشتند، كليساي الكترونيك نام گرفت. با گسترش اين پديده عده‌اي به حمايت و عده‌اي به انتقاد از آن مبادرت نمودند. حاميان معتقد بودند كه كليساي الكترونيك زمينه‌هاي نويني را براي دين مطرح مي‌سازد كه جايگزين نقش ديني رسانه‌هاي مكتوب خواهد شد. در مقابل، برخي اين مسئله را تهديدي براي كليساها مي‌دانستند كه ماية كاهش اعضاء و درآمد در آنها مي‌شود.
جداي از جريان پروتستانيزم، واتيكان نيز به عنوان مركز مسيحيت كاتوليك، مطالعات و بررسي‌هاي متعددي دربارة رسانه‌ها و چگونگي بهره‌گيري از آنها، در حوزة دين انجام داده و نتايج آنها را به عنوان ديدگاه‌هاي خود منتشر نموده است. واتيكان در دومين شوراي خود دربارة رسانه‌ها و نقش و مسئوليت آنها در جامعه، رسانه‌ها را هديه‌هاي الهي قلمداد نموده است كه زمينه‌اي را فراهم مي‌آورند تا مردم را در كنار يكديگر متحد ساخته و براي رستگاري مطابق برنامة الهي به يكديگر كمك كنند. كليسا امروزه براي گسترش معنويت و تعاليم الهي به يكديگر كمك كنند. كليسا امروزه براي گسترش معنويت و تعاليم ديني، به طور اساسي نيازمند مطالعه، ارزيابي و استفادة صحيح از فناوري ارتباطات و رسانه‌هاي جديد (Vatican, 1992) است. امروزه در غرب، سازمان‌ها و آژانس‌هاي متعدد ديني مشغول فعاليت هستند كه اغلب آنها متعلق به پروتستان‌ها، كاتوليك‌ها و يهودي‌ها مي‌باشند. همچنين صدها ايستگاه خصوصي راديو و تلويزيوني و شبكه‌هاي متعدد محلي و ملي در كشورهاي مسيحي متولي توليد و پخش برنامه‌هاي ديني هستند. در مجموع مي‌توان دوكاركرد كليساي الكترونيك را به قرار زير تشخيص داد:
1. تلاش براي استفاده از ظرفيت‌هاي طبيعي رسانه به منظور درگير ساختن بخش بزرگ‌تري از جامعه در مسائل مذهبي كه عمدتن اجتماعي و سازماني هستند و كاركردهاي اصلي آنها اطلاع رساني، آموزش و ارشاد است كه با قالبهاي خبر، سخنراني، گفتگو، مصاحبه، پرسش و پاسخ، ميزگرد، آموزش، مستند، جنگ و نمايشي، اعتقادات كاربردي مسيحيت را در پاسخ‌گويي به حقايق روز اجتماعي ارائه مي‌كنند.
2. فراهم ساختن اشكالي از تجارب عبادي كه شامل مراسم رسمي عبادي كليسا است كه يا در استوديو اجرا مي‌شود و يا مستقيمن از كليسا گزارش مي‌شود.
تجربة هشتاد ساله دنياي مسيحيت از به كارگيري وسايل ارتباط جمعي نوين حايز دستاوردهاي مهمي در حوزة ارتباطات و دين بوده است كه به برخي از نكات مربوطه براساس پژوهش‌هاي كتابخانه‌اي و پيمايشي انجام شده (Michael(ed.)1997)، اشاره مي‌كنيم:
1. به دنبال كاهش حاكميت كليسا، سيال شدن فرهنگ عصر حاضر و جايگزيني مراجع حكومتي به جاي مراجع ديني، كليسا به مقتضيات جديد عرضه دين توجه نمود و با جديت به صنايع فرهنگي و بهره‌مندي از تخصص‌ها و مهارت‌هاي لازم رسانه‌اي روي آورد، اما حساسيت نسبت به واكنش‌هاي منفي احتمالي در جامعه سبب گرديد تا به نوعي تقليل‌گرايي روي آورد و ارزش‌هاي انساني را به عنوان محور مشترك كار رسانه و دين قرار داده و حقانيت خواسته‌هاي غيرديني مردم در يك جامعة متكثر را به عنوان يك اصل بپذيرد.
2. پيام‌آفرينان برنامه‌هاي مسيحي به طور عمده رهبران مذهبي و از روحانيون كليساها مي‌باشند.
3. پخش مراسم عبادي و سنتي ديني و موعظه‌اي روحانيون بدون دخل و تصرف‌هاي برنامه‌سازي جايگاه ويژه‌اي در كليساي الكترونيك دارد. بدين ترتيب، به كارگيري تعبير دين تلويزيوني شده به جاي تلويزيون ديني براي اين تجربة مسيحي صحيح‌تر به نظر مي‌رسد.
4. مهم‌ترين معضل رسانه‌هاي الكترونيكي مسيحي مربوط به كاركرد سرگرمي اين رسانه است. طرح تعارض ذاتي دين با سرگرمي و سقوط معنوي دين در اثر روي آوردن به قالب‌هاي سرگرم كننده در مقابل اعتقاد به وجود زمينه‌هاي بي‌شمار جذاب و زيبا در معارف ديني براي طرح مناسب آنها از جملة چالش‌هاي موضوع به شمار مي‌آيد.
5. خصوصيات مخاطبان برنامه‌هاي راديو و تلويزيون مسيحي با ويژگي‌هاي مسيحيان متدين انطباق بيشتري دارد تا خصوصيات عمومي بينندگان اين رسانه‌ها. تجربة موجود هنوز نتوانسته است كه به گونه‌اي موفق پاي خود را از محدودة زندگي در جامعة كليسايي فراتر نهاده و با طرح ايده و الگوهاي نوين، علايق و نيازهاي منتظران پشت دربهاي دنياي كليسا را پاسخي شايسته دهد.
6. كليساي الكترونيك هيچ‌گاه خود را معارض يا نافي رسانه‌هاي سنتي ديني با اتكاء بر ارتباطات چهره به چهره معرفي ننموده است. بلكه صاحبان تجربه راديو و تلويزيون مسيحي استمرار ارتباطات سنتي و مستقيم را امري لازم شمرده و آن را پشتوانه و مكمّل فعاليت‌هاي رسانه‌اي ديني مي‌دانند.
منبع : (نقل از كتاب «تعامل دين و ارتباطات» به اهتمام دكتر حسن بشير، ص 248 ـ 244.)