۱۳۹۲ دی ۲۶, پنجشنبه

آیا نسب نامه های کتاب مقدس، زمان آفرینش انسان را نشان می دهند؟ چه تفاوتی میان نسب نامه های متی و لوقا وجود دارد؟

دفاعیات مسیحی
نویسنده مقاله: مهران پورپشنگ

پاسخ این است که در تمام کتاب مقدس هیچ تاریخی در مورد ابتدای خلقت پیدا نمی شود. نویسندگان عبری کتاب مقدس، با اصطلاحات روزگار باستان نسب نامه ها را نوشته اند. مثلا اصطلاح "پدر" را به معنی "پدر" و یا "جد" به کار برده اند. علاوه بر این در دوران باستان، افرادی که رتبه مهمی نداشته اند و کم اهمیت بوده اند، از شجره نامه حذف گردیده اند. طبق تحقیقات باستان شناسان، بر طبق عادت مردم خاورمیانه در زمان باستان در مورد نسب نامه ها، می توان با اطمینان گفت که فقط افراد مهم ذکر شده اند. این مثال را در انجیل متی فصل اول آیات اول تا هفدهم پیدا می کنیم. در این نسب نامه، سه تن از پادشاهان حذف شده اند (اخزیا، یوآش، امصیا) و یورام به عنوان پدر عزیا ذکر شده، در حالی که پدربزرگش بوده است. باستان شناسان معتقدند که شجره نامه های مندرج در کتاب پیدایش کامل نیست. در نتیجه، پیدایش بشریت به دوران دورتری بر می گردد.
متی کتابش را برای خوانندگان یهودی نوشت. او تاریخ اسرائیل را به سه مجموعه چهارده نسلی تقسیم می کند، اما احتمال دارد تعداد افراد هر گروه بیش از آن باشد که متی در شجره نامه آورده است. شجره نامه های باستانی اغلب تاریخ را خلاصه می کنند، به این معنی که همه نسل ها به طور دقیق در آن ها آورده نمی شود. از این رو عبارت "پدر" را می توان "جد" یا "از نسل" ترجمه کرد.
از آن جا که مریم به هنگام باردار شدن باکره بود، متی یوسف را پدر عیسی نمی نامد، بلکه او را فقط به عنوان شوهر مریم معرفی می کند. هم مریم و هم یوسف مستقیما از نسل داود پادشاه بودند.
در انجیل لوقا، نسب نامه عیسی از طریق خاندان مریم دنبال شده است. نسب نامه متی به ابراهیم می رسد و نشان می دهد که عیسی با همه یهودیان خویشاوندی دارد. نسب نامه لوقا به آدم می رسد و بیانگر این است که عیسی با تمام بشریت خویشاوند است. این نسب نامه با تصویری که لوقا از عیسی به عنوان منجی تمامی جهان به دست می دهد، منطبق است.
در نسب نامه لوقا با نام هالی روبرو می شویم. هالی در واقع پدر زن یوسف بود. بنابراین، نسب نامه ای که لوقا ارائه داده است در واقع نسب نامه مریم می باشد که لوقا احتمالا شخصا از مریم گرفته است. به خاطر اهمیتی که لوقا در انجیلش به زنان می دهد، به جاست که او نسب نامه مریم را ارائه دهد.


مطابق قوانین بین‌المللی تمامی حقوق مربوط به مطالب و محتویات "دفاعیات مسیحی" محفوظ است. درج کامل مقالات "دفاعیات مسیحی" در سایر صفحات فیس بوک و وب‌ سایت‌ها، بدون ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم، اکیداً ممنوع و غیرقانونی است.

اعمال محدودیت های "بسیار شدید" برای مذاهب از سوی حکومت ایران

گزارش جدید موسسه مطالعاتی پیو با موضوع «خصومت‌های مذهبی» نشان می‌دهد که ایران در شمار کشورهایی قرار دارد که حکومت آن محدودیت‌های «بسیار شدیدی» در رابطه با مذاهب اعمال می‌کند.

به گزارش «محبت نیوز» به نقل زا رادیو فردا، این گزارش در عین حال حکایت از آن دارد که جامعه ایران کمتر از حکومت جمهوری اسلامی درگیر خصومت‌های دینی است و از این نظر یک پله پایین‌تر از حکومت ایستاده و در شمار کشورهایی قرار گرفته است که خصومت اجتماعی در آن «بالا» است، نه «بسیار بالا».
موسسه پیو که نهادی مستقل در آمریکاست گزارش خود را روز سه‌شنبه، ۲۴ دی، منتشر کرده و در آن گفته می‌شود که سال ۲۰۱۲ خصومت‌های مذهبی به نقطه اوج خود در ظرف شش سال گذشته آن رسیده است.
در این گزارش آمده است که ۳۳ درصد از ۱۹۸ کشور جهان در سال ۲۰۱۲ خصومت‌های شدید مذهبی را تجربه کرده‌اند، در حالی که این آمار در سال پیش از آن ۲۹ درصد و در سال ۲۰۰۷ تنها ۲۰ درصد بوده است.
پاکستان، افغانستان، هند، سومالی، اسرائیل، عراق، سرزمین‌های فلسطین، سوریه، روسیه، اندونزی، نیجریه، یمن، کنیا، مصر، سودان، لبنان، سری‌لانکا، بنگلادش، تایلند و برمه کشورهایی هستند که نام آنها در جدول تخاصم‌ اجتماعی نسبت به مذهب آمده است.
اما جدولی که به رابطه سخت‌گیرانه حکومت‌ها و مذاهب می‌پردازد تا حدی با این جدول متفاوت است، و از جمله نام ایران در آن قید شده است.
این جدول جز ایران از کشورهای مصر، چین، عربستان سعودی، اندونزی، مالدیو، افغانستان، سوریه، اریتره، سومالی، روسیه، برمه، ازبکستان، مالزی، آذربایجان، تاجیکستان، پاکستان، برونئی، مراکش، سودان، الجزایر، عراق، قزاقستان و ویتنام نیز نام برده و تاکید کرده که حکومت این کشورها محدودیت‌های شدیدی را علیه مذاهب اعمال می‌کنند.
پیش از این کمیسیون آزادی مذهب در گزارش سالیانه خود، ایران را به همراه ۱۴ کشور دیگر در شمار بزرگ‌ترین ناقضان مذهب معرفی کرده بود که ادعای آن ناظر بر رفتار و سیاست‌های جمهوری اسلامی است.
هفته گذشته نیز سازمان بین‌المللی «درهای باز» اعلام کرد که ایران از نظر اذیت و آزار مسیحیان در میان ۱۰ کشور اول جهان قرار دارد.
اما گزارش موسسه مطالعاتی پیو در عین حال شامل جداول منطقه‌ای است که نشان می‌دهد اعمال محدودیت از سوی حکومت‌ها علیه مذاهب در همه نقاط عمده جهان جز آمریکا افزایش چشمگیری یافته است.
این جدول نشان می‌دهد که تشدید محدودیت‌ها در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی از دیگر نقاط جهان چشمگیرتر بوده که همچنان تبعات انقلاب‌های سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ را تجربه می‌کنند.
اروپا نیز از دسامبر سال ۲۰۱۱ تا دسامبر سال ۲۰۱۲ با تشدید محدودیت‌های حکومتی علیه مذاهب مواجه بوده، اگرچه در مقیاسی به مراتب کوچک‌‌تر از خاورمیانه و آفریقای شمالی، به‌ طوری که میانگین امتیاز اروپا در این زمینه به ۲.۶ رسیده است در مقایسه با امتیاز ۶.۲ مناطق یادشده.
این آمار اما در رابطه با آمریکا تقریبن ثابت مانده است و نمودارها همچنان به مانند سال ۲۰۱۱ امتیاز ۱.۵ را نشان می‌دهند.