۱۳۹۳ تیر ۲۰, جمعه

انجیل یهودا (یهودای اسخریوطی)

دفاعیات مسیحی
ترجمه و تالیف: مهران پورپشنگ

در اولین هفته ماه آپریل 2006، مجله نشنال جئوگرافیک از کشف انجیل گمشده ای به نام "انجیل مسمی به یهودای اسخریوطی" خبر داد. (یهودای اسخریوطی یکی از شاگردان مسیح بود که به او خیانت کرد). برخی از خبرگزاری ها، آن را بزرگ ترین کشف باستان شناسی قرن نامیدند. عده ای هم چنین اظهارنظر کردند که این کشف، پایه ایمان راسخ مسیحیان را سست کرده و باعث می شود تا ایمان شان را مورد ارزیابی قرار دهند. کشف این انجیل، سئوالاتی را مطرح کرد:
یک. آیا این کشف برای مسیحیان تکان دهنده بود؟
خیر. ده ها هزار نسخه خطی کتاب مقدس مربوط به قبل و بعد از میلاد مسیح در بیش از صد سال اخیر کشف شده اند. طبق بررسی کارشناسان، در این نسخ هیچ گونه تضاد تعلیمی، تاریخی و جغرافیایی مشاهده نشده است. هم چنین نقل قول های پدران کلیسا از متن کتاب مقدس در طول تاریخ مسیحیت، با یکدیگر مغایرت نداشته است. به عنوان مثال،نسخه های خطی عهد جدید، متعلق به قرن دوم میلادی موجود است و می توان تعلیمات عهد جدید را با نسخه "انجیل یهودا" مقایسه نمود. هم چنین کشف طومارهای دریای مرده در اواسط قرن بیستم به مراتب از اهمیتی بیشتری نسبت به کشف انجیل مسمی به یهودا برخوردار است.
دو. آیا "انجیل یهودا" همراه با 27 کتاب عهد جدید (متی تا مکاشفه) یافت شده است؟
خیر. اما نسخه هایی تحت عنوان "اناجیل سری (رمزی)" همراه با انجیل مسمی به یهودا کشف شده اند مانند انجیل فلیپس، انجیل توما، انجیل مریم... که محتوای هیچکدام با تعلیمات عهد جدید همخوانی ندارد و اشاره ای به ماموریت ، رنج ها و قیام مسیح از مردگان نشده است. این مجموعه در روستای مصری "نغ حمادی" که در جوار رود نیل واقع است، یافت شده اند.
سه. آیا در طول تاریخ مسیحیت، پدران کلیسا از انجیل یهودا و مجموعه اناجیل سری نقل قول کرده اند؟
در آثار هیچ کدام از پدران یا معلم های کلیسا، اشاره یا نقل قولی به چنین کتاب هایی وجود ندارد. اگر صحت و اعتبار آن مورد تایید قرار می گرفت، بدون تردید همانند دیگر کتاب های کتاب مقدس به دفعات زیاد مورد اشاره نویسندگان و مورخین مسیحی و هم چنین پدران کلیسا قرار می گرفت. با این توصیف، در نوشته‌های ایرنائوس، اُسقفی که در اواخر قرن دوم میلادی می‌زیست، برای اولین‌بار از اثری به‌نام «انجیل یهودا» نام برده شده است. ایرنائوس در یکی از آثارش به‌نام "برعلیه بدعت‌ ها" نگرانی خود را از تعالیم برخی از گروه ها نشان داد و در مخالفت با آنان گفت:"اینان ادعا می‌کنند که فقط و فقط یهودای خیانتکار از میان رسولان، حقیقت را می‌دانست ... آنان به این شکل داستان‌هایی ساختگی به‌وجود آوردند و آن را انجیل یهودا نامیدند".
چهار. چه تعلیمی در انجیل یهودا ارائه می شود؟
کاملا واضح و روشن است که نویسنده انجیل یهودا، پیرو فلسفه گنوستیکی بوده است. فلسفه گنوستیک در قرن اول میلادی ظهور کرد و تا قرن چهارم میلادی در برخی جوامع پیروان خود را داشت. این فلسفه معتقد است که دوخدا وجود دارد. این نگرش در انجیل یهودا به چشم می خورد. این انجیل چنین تعلیم می دهد که رسولان مسیح، پیام او را به درستی درک نکرده اند و عیسی رازی را از آنان پنهان نمود. انجیل یهودا با این عبارت آغاز می شود:"این رازی است که عیسی در طی هشت روز و پیش از برگزاری عید فصح با یهودای اسخریوطی در میان گذاشت".
در هر حال، این نسخه کشف شده، شاید همان انجیلی باشد که طی قرن ها گمان می شد که از بین رفته است و ایرنائوس در سال 180 میلادی از آن یاد کرده است.
پنج. انجیل یهودا در چه زمانی نوشته شده است؟

آزمایش کربن 14 قدمت این دست‌نوشته را که احتمالا به قرن سوم یا چهارم برمی‌گردد، تایید کرد. اما محققان گمان دارند که این دست‌نوشته از نسخه ای قدیمی تر به زبان یونانی ترجمه شده است. چگونگی کشف «انجیل یهودا» نامشخص است. باستان‌شناسان معمولا پس از کشف دست‌نوشته‌ای، آن را به ثبت می‌رسانند. اما در مورد این دست‌نوشته چنین نبود. این انجیل که در سال 1978 میلادی، به‌احتمال قوی در یک مقبرۀ متروکه و احتمالاً در غاری پیدا شد، بر خلاف انتظار بسیاری، در اواخر دهۀ 1970 یا اوایل دهۀ 1980 در بازار عتیقه‌جات به فروش گذاشته شد. این نسخه یکی از چهار نسخۀ خطی‌ای (نوعی از کتاب باستانی) است که به‌زبان قبطی (زبانی گرفته شده از مصر باستان) نوشته شده بود.
این دست‌نوشته طی قرون متمادی در آب و هوای خشک مصر باقی ماند. ولی پس از خارج کردن آن از مصر، در مدت کوتاهی شروع به آسیب‌دیدن کرد. در سال 1988این دست‌نوشته در اختیار چند محقق قرار گرفت، اما از آن‌جایی که قیمت آن سرسام‌آور بود، به فروش نرفت. در طی سال‌های متمادی، این دست‌نوشته به‌دلیل عدم نگهداری به سرعت آسیب دید. در سال 2000، عتیقه‌فروشی سوئیسی آن را خرید و عاقبت آن را در اختیار یک گروه بین‌المللی از محققان قرار داد. این گروه با همکاری و کمک مالی بنیاد آثار هنری باستان و انجمن نشنال جئوگرافیک، مسئولیت پیچیدۀ ترمیم و بازسازی این دست‌نوشته را بر عهده گرفتند.
محققانی که انجیل یهودا را بررسی کردند، اطلاعات تاریخی آن را موثق نمی‌دانند. حتی بارت ارمن (ملحد آمریکایی) چنین توضیح می‌دهد: «این نوشته، انجیلی نیست که به‌دست یهودا نگاشته شده باشد یا کتابی نیست که در آن آمده باشد که به‌دست یهودا نوشته شده است این نوشته، حتی انجیلی نیست که در آن زمان به‌دست شخصی که یهودا را به‌خوبی می‌شناخت، نوشته شده باشد... بنابراین، این کتاب، کتابی نیست که به ما در مورد اتفاقات دوران زندگی عیسی اطلاعاتی بیشتر دهد".
انجیل یهودا در حقیقت مهر تاییدی است بر هشدارهای رسولان. برای نمونه اگر پولس چنین هشدار داد:"می دانم وقتی بروم، معلمین دروغین مانند گرگان درنده به جان شما خواهند افتاد و به گله رحم نخواهند کرد. آن ها حقیقت را وارونه جلوه خواهند داد تا مردم را به دنبال خود بکشند" (اعمال رسولان فصل بیستم آیات بیست و هشتم و بیست و نهم).
تصویری از نسخه خطی انجیل مسمی به یهودای اسخریوطی

عکس: ‏انجیل یهودا (یهودای اسخریوطی)

12/14/2013
23 آذر 1392

ترجمه و تالیف: مهران پورپشنگ

در اولین هفته ماه آپریل 2006، مجله نشنال جئوگرافیک از کشف انجیل گمشده ای به نام "انجیل مسمی به یهودای اسخریوطی" خبر داد. (یهودای اسخریوطی یکی از شاگردان مسیح بود که به او خیانت کرد). برخی از خبرگزاری ها، آن را بزرگ ترین کشف باستان شناسی قرن نامیدند. عده ای هم چنین اظهارنظر کردند که این کشف، پایه ایمان راسخ مسیحیان را سست کرده و باعث می شود تا ایمان شان را مورد ارزیابی قرار دهند. کشف این انجیل، سئوالاتی را مطرح کرد:
یک. آیا این کشف برای مسیحیان تکان دهنده بود؟
خیر. ده ها هزار نسخه خطی کتاب مقدس مربوط به قبل و بعد از میلاد مسیح در بیش از صد سال اخیر کشف شده اند. طبق بررسی کارشناسان، در این نسخ هیچ گونه تضاد تعلیمی، تاریخی و جغرافیایی مشاهده نشده است. هم چنین نقل قول های پدران کلیسا از متن کتاب مقدس در طول تاریخ مسیحیت، با یکدیگر مغایرت نداشته است. به عنوان مثال،نسخه های خطی عهد جدید، متعلق به قرن دوم میلادی موجود است و می توان تعلیمات عهد جدید را با نسخه "انجیل یهودا" مقایسه نمود. هم چنین کشف طومارهای دریای مرده در اواسط قرن بیستم به مراتب از اهمیتی بیشتری نسبت به کشف انجیل مسمی به یهودا برخوردار است. 
دو. آیا "انجیل یهودا" همراه با 27 کتاب عهد جدید (متی تا مکاشفه) یافت شده است؟
خیر. اما نسخه هایی تحت عنوان "اناجیل سری (رمزی)" همراه با انجیل مسمی به یهودا کشف شده اند مانند انجیل فلیپس، انجیل توما، انجیل مریم... که محتوای هیچکدام با تعلیمات عهد جدید همخوانی ندارد و اشاره ای به ماموریت ، رنج ها و قیام مسیح از مردگان نشده است. این مجموعه در روستای مصری "نغ حمادی" که در جوار رود نیل واقع است، یافت شده اند.  
سه. آیا در طول تاریخ مسیحیت، پدران کلیسا از انجیل یهودا و مجموعه اناجیل سری نقل قول کرده اند؟
در آثار هیچ کدام از پدران یا معلم های کلیسا، اشاره یا نقل قولی به چنین کتاب هایی وجود ندارد. اگر صحت و اعتبار آن مورد تایید قرار می گرفت، بدون تردید همانند دیگر کتاب های کتاب مقدس به دفعات زیاد مورد اشاره نویسندگان و مورخین مسیحی و هم چنین پدران کلیسا قرار می گرفت. با این توصیف، در نوشته‌های ایرنائوس، اُسقفی که در اواخر قرن دوم میلادی می‌زیست، برای اولین‌بار از اثری به‌نام «انجیل یهودا» نام برده شده است. ایرنائوس در یکی از آثارش به‌نام "برعلیه بدعت‌ ها" نگرانی خود را از تعالیم برخی از گروه ها نشان داد و در مخالفت با آنان گفت:"اینان ادعا می‌کنند که فقط و فقط یهودای خیانتکار از میان رسولان، حقیقت را می‌دانست ... آنان به این شکل داستان‌هایی ساختگی به‌وجود آوردند و آن را انجیل یهودا نامیدند". 
چهار. چه تعلیمی در انجیل یهودا ارائه می شود؟
کاملا واضح و روشن است که نویسنده انجیل یهودا، پیرو فلسفه گنوستیکی بوده است. فلسفه گنوستیک در قرن اول میلادی ظهور کرد و تا قرن چهارم میلادی در برخی جوامع پیروان خود را داشت. این فلسفه معتقد است که دوخدا وجود دارد. این نگرش در انجیل یهودا به چشم می خورد. این انجیل چنین تعلیم می دهد که رسولان مسیح، پیام او را به درستی درک نکرده اند و عیسی رازی را از آنان پنهان نمود. انجیل یهودا با این عبارت آغاز می شود:"این رازی است که عیسی در طی هشت روز و پیش از برگزاری عید فصح با یهودای اسخریوطی در میان گذاشت". 
در هر حال، این نسخه کشف شده، شاید همان انجیلی باشد که طی قرن ها گمان می شد که از بین رفته است و ایرنائوس در سال 180 میلادی از آن یاد کرده است. 
پنج. انجیل یهودا در چه زمانی نوشته شده است؟

آزمایش کربن 14 قدمت این دست‌نوشته را که احتمالا به قرن سوم یا چهارم برمی‌گردد، تایید کرد. اما محققان گمان دارند که این دست‌نوشته از نسخه ای قدیمی تر به زبان یونانی ترجمه شده است. چگونگی کشف «انجیل یهودا» نامشخص است. باستان‌شناسان معمولا پس از کشف دست‌نوشته‌ای، آن را به ثبت می‌رسانند. اما در مورد این دست‌نوشته چنین نبود. این انجیل که در سال 1978 میلادی، به‌احتمال قوی در یک مقبرۀ متروکه و احتمالاً در غاری پیدا شد، بر خلاف انتظار بسیاری، در اواخر دهۀ 1970 یا اوایل دهۀ 1980 در بازار عتیقه‌جات به فروش گذاشته شد. این نسخه یکی از چهار نسخۀ خطی‌ای (نوعی از کتاب باستانی) است که به‌زبان قبطی (زبانی گرفته شده از مصر باستان) نوشته شده بود. 
این دست‌نوشته طی قرون متمادی در آب و هوای خشک مصر باقی ماند. ولی پس از خارج کردن آن از مصر، در مدت کوتاهی شروع به آسیب‌دیدن کرد. در سال 1988این دست‌نوشته در اختیار چند محقق قرار گرفت، اما از آن‌جایی که قیمت آن سرسام‌آور بود، به فروش نرفت. در طی سال‌های متمادی، این دست‌نوشته به‌دلیل عدم نگهداری به سرعت آسیب دید. در سال 2000، عتیقه‌فروشی سوئیسی آن را خرید و عاقبت آن را در اختیار یک گروه بین‌المللی از محققان قرار داد. این گروه با همکاری و کمک مالی بنیاد آثار هنری باستان و انجمن نشنال جئوگرافیک، مسئولیت پیچیدۀ ترمیم و بازسازی این دست‌نوشته را بر عهده گرفتند. 
محققانی که انجیل یهودا را بررسی کردند، اطلاعات تاریخی آن را موثق نمی‌دانند. حتی بارت ارمن (ملحد آمریکایی) چنین توضیح می‌دهد: «این نوشته، انجیلی نیست که به‌دست یهودا نگاشته شده باشد یا کتابی نیست که در آن آمده باشد که به‌دست یهودا نوشته شده است این نوشته، حتی انجیلی نیست که در آن زمان به‌دست شخصی که یهودا را به‌خوبی می‌شناخت، نوشته شده باشد... بنابراین، این کتاب، کتابی نیست که به ما در مورد اتفاقات دوران زندگی عیسی اطلاعاتی بیشتر دهد". 
انجیل یهودا در حقیقت مهر تاییدی است بر هشدارهای رسولان. برای نمونه اگر پولس چنین هشدار داد:"می دانم وقتی بروم، معلمین دروغین مانند گرگان درنده به جان شما خواهند افتاد و به گله رحم نخواهند کرد. آن ها حقیقت را وارونه جلوه خواهند داد تا مردم را به دنبال خود بکشند" (اعمال رسولان فصل بیستم آیات بیست و هشتم و بیست و نهم). 
تصویری از نسخه خطی انجیل مسمی به یهودای اسخریوطی

مطابق قوانین بین‌المللی تمامی حقوق مربوط به مطالب و محتویات "دفاعیات مسیحی" محفوظ است. درج کامل مقالات "دفاعیات مسیحی" در سایر صفحات فیس بوک و وب‌ سایت‌ها، بدون ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم، اکیداً ممنوع و غیرقانونی است.‏

قدرت زبان شما

مطالعه کتاب مقدس
نویسنده مقاله: مهران پورپشنگ

داود جوان وقتی با جلیات غول پیکر روبرو شد، با خود غرغر نکرد. شکایت هم نکرد و نگفت:"خدایا، چرا همیشه با این مشکلات بزرگ روبرو می شوم؟" برعکس، او از طریق کلماتی که از دهانش درآمد، تمام شرایط اطرافش را عوض کرد. او به این "حقیقت" فکر نکرد که جلیات سه برابر هیکل او را دارد. یا این که جلیات جنگوی ماهری است و او فقط یک بچه چوپان. نه، او به بزرگی مانع سر راهش توجه نکرد. او در عوض این طور برگزید که به بزرگی خدایش توجه کند.
وقتی جلیات دید که داود چقدر جوان و کوچک است، شروع به خندیدن کرد و گفت:"مگر من سگ هستم که با چوب دستی پیش من آمده ای؟" (اول سموئیل فصل هفدهم آیه 43). اما داود مستقیم در چشم های جلیات نگاه کرد و با عزم راسخ گفت:"تو با شمشیر و نیزه به جنگ من می آیی، ولی من به نام خداوند قادر مطلق که تو به او توهین کرده ای، با تو می جنگم. امروز خداوند تو را به دست من خواهد داد و من سرت را خواهم برید و لاشه سربازان تو را خوراک پرندگان و درندگان صحرا خواهم کرد" (اول سموئیل فصل هفدهم آیات چهل و پنجم تا چهل و هشتم).
این ها کلمات ایمان هستند. توجه کنید که وقتی داود با صدای بلند حرف می زد، داشت با یک جنگوی غول پیکر سخن می گفت.
دست از نگرانی و شکایت درباره مشکلات و موانع بردارید و شروع به صحبت با آن ها کنید. از شکایت درباره این که هیچ چیز خوبی برای تان پیش نمی آید، دست بردارید. به مشکلات خود بگویید که خدای شما چقدر بزرگ است.
اگر امروز در بحران و مشکلات هستید، باید بیش از هر وقت دیگر مراقب آنچه که می گویید باشید. نگذارید که کلمات منفی و مخرب از دهان شما بیرون بیاید. کتاب مقدس می فرماید:"زبان انسان می تواند جان او را حفظ کند یا آن را بر باد دهد. بنابراین هر شخص عواقب حرف هایش را خواهد دید (امثال سلیمان فصل هجدهم آیه 21). به عبارت دیگر، شما با کلمات خود محیط خوب یا بدی می آفرینید و در همان دنیایی که خلق کرده اید، زندگی می کنید. اگر همیشه غرغر و شکایت کنید. اگر درباره این که زندگی چقدر با شما بد رفتار کرده حرف بزنید، در دنیای بسیار ملامت زده و اندوه بار روزگار خواهید گذراند.
بسیاری از مواقع ما مرتکب این اشتباه می شویم که دیدگاه های منفی را به زبان بیاوریم:"من می دانستم که ازدواجم خوب از آب در نمی آید، فکر نمی کنم هرگز از زیر بار قرض بیرون بیایم، می دانستم که نتیجه نمی گیرم، من همیشه بد شانس هستم..." وقتی شروع می کنید به این طور حرف زدن، به بدترین دشمن خودتان تبدیل می شوید.
اما خدا می خواهد که ما از کلمات خود برای تغییر موقعیت منفی خود استفاده کنیم. درباره مشکل حرف نزنید، درباره راه حل حرف برنید.
وقتی با کمک خدا کلمات درست به زبان بیاورید و دیدگاه صحیح را حفظ کنید، خدا آن موقعیت نامطلوب را تغییر خواهد داد. اجازه دهید روح القدس درون شما را متحول کند و بر زندگی شما حاکم شود. هر چه دوستی و صمیمیت خود را با خدا افزایش دهید، فعالیت افکار منفی در ذهن شما، ضعیف و ضعیف تر خواهد شد. هر روز کتاب مقدس را بخوانید و درباره آنچه خوانده اید تفکر کنید.