۱۳۹۲ شهریور ۳۱, یکشنبه

اشعیا باب ۵۳

عمانوئیل


۳ ما او را خوار شمردیم و طرد کردیم، و او متحمّل رنج و درد شد. کسی نمی خواست حتّی به او نگاه کند، ما او را نادیده گرفتیم، مثل ‌اینکه اصلا وجود نداشت. ۴ «او متحمّل مجازاتی شد که حقِّ ما بود، و او دردهایی را تحمّل کرد که می بایست ما تحّمل می کردیم. و ما پنداشتیم که درد و رنج و زحمتهای او مجازاتی از جانب خدا بود.

آیا رستگاری از طریق ایمان به سایر پیامبران، امکان پذیر است ؟

عمانوئیل

اعمال باب ۴
۱۲ در هیچکس دیگر ، رستگاری نیست و در زیر آسمان هیچ نامی جز نام عیسی به مردم عطا نشده است تا بوسیلۀ آن نجات یابیم .»

چرا خداوند به شیطان اجازه فعالیت داده است؟

مطالعه کتاب مقدس Bible Study

مترجم: مهران پورپشنگ

انسان ها از موهبت الهی آزادی اراده و حق انتخاب برخوردارند تا از خدا اطاعت یا نافرمانی کنند. خداوند در دانایی مطلق خویش می دانست که در دنیایی که انسان ها از آزادی برخوردارند، حتی با وجود آن که به علت نافرمانی سقوط کرده اند، او قادر است راه حلی را ارائه دهد که به مراتب باعث خشنودی عمیق تر و باشکوه تر از دنیایی باشد که انسان ها را مانند عروسک و آدم آهنی در خود جای داده است. به عبارت دیگر، خدا انسان را در جای بسیار خوبی قرار داده تا به عنوان موحد (خدا شناس) چنین ادعا نکند که ما در سیاره ای زندگی می کنیم که شرایط آن بهتر از کل عالم است. در حالی که راه حل خدا، بهترین چیز ممکن در عالم هستی است: اگر خدا از آزادی عمل شیطان و هم از مغلوب کردن او حمایت می کند، پس این بهترین روشی است که دارد انجام می دهد.
هر شخص آزاد و مختار آفریده شده تا بتواند در مورد سرنوشت خویش به انتخاب و تصمیم گیری دست بزند. زمانی شیطان شکست خورد که خدا را رد کرد. او از خداوند و فرشتگان نیکو جدا شد، زیرا قاطعانه تصمیم گرفته بود تا همواره درآن وضعیت باقی بماند. اما کسانی که خدا را برگزیدند، به ارتکاب گناه خاتمه دادند. آنانی هم که خدا را رد نمودند، برای ابد مطرود شدند و نمی توانند دنیای کامل آینده را دچار اختلال و نابسامانی کنند. هدف اصلی از دنیای کامل که عده ای ازانسان ها با آزادی اراده به آن دست یافته اند، این است که در این جهان آزادی آن ها مورد اجحاف و تعدی قرار گرفته و طرد شده اند.
مطابق نگرش کتاب مقدس به عنوان کلام خدا، عملکرد خداوند در قبال شیطان چنین است:
یک. اگر خداوند کاملا نیکو است، بنابراین شیطان را مغلوب خواهد کرد.
دو. اگر خدا دارای قدرت مطلق است، پس او قادر است شیطان را شکست دهد.
سه. شیطان هنوز کاملا شکست نخورده است.
چهار. بنابراین، روزی فرا خواهد رسید که خداوند، شیطان را شکست خواهد داد.
هم اکنون خداوند با قدرت روح القدس به ایمانداران مسیحی کمک می کند تا بتوانند با شیطان و وسوسه های او مقابله نمایند. به عبارت دیگر، اراده انسان و وفاداری او به خداوند با حضور و عملکرد شیطان مورد محک و ارزیابی قرار می گیرد. همان گونه که مسیح در بیابان بر وسوسه های شیطان پیروز شد. طبق نگرش کتاب مقدس، انسان باید وفاداری خود را به خداوند "ثابت" کند.

مطابق قوانین بین‌المللی تمامی حقوق مربوط به مطالب و محتویات "دفاعیات مسیحی" محفوظ است. درج کامل مقالات "دفاعیات مسیحی" در سایر صفحات فیس بوک و وب‌ سایت‌ها، بدون ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم، اکیداً ممنوع و غیرقانونی است. خوانندگان عزیز، در صورت مشاهده تخلف، لطفا اطلاع دهید.

آیا طبق شریعت یهود، عیسی توسط لمس یک زن بیمار نجس شد؟(مرقس فصل پنجم آیات بیست و پنجم تا سی و چهارم)

مطالعه کتاب مقدس Bible Study

نویسنده مقاله: مهران پورپشنگ

زنی دچار بیماری لاعلاجی شده بود که باعث می شد دائما خونریزی داشته باشد. این خونریزی ممکن است از مجاری تناسلی یا ادراری بوده باشد که به هر حال او را از نظر شرعی نجس می ساخت (لاویان فصل پانزدهم آیات بیست و پنجم تا بیست و هفتم) و مانع ارتباط او با سایر یهودیان می شد. طبق شریعت یهود، اگر خونریزی عادت ماهانه بیش از حد معمول جریان داشته باشد یا در طول ماه، بی موقع عادت ماهانه زن شروع شود، در آن مدت زن روی هر چیزی بخوابد یا بنشیند، درست مثل دوره عادت ماهانه عادی نجس خواهد بود. هر شخص به رتختخواب آن زن یا به چیزی که او روی آن نشسته باشد، دست بزند، نجس خواهد شد و باید لباس خود را بشوید و غسل کند. او تا غروب به طور شرعی نجس خواهد بود.
مقصود خدا این نبود که زن به خاطر عادت ماهانه اش محکوم یا تنبیه شود، زیرا خداوند او را چنین آفریده بود تا بتواند صاحب فرزند شود. این مقررات فقط نشان می دهد که ترشح زن او را نجس می ساخت، در نتیجه ممکن بود دیگران را نیز نجس سازد. زن در مدت عادت ماهانه و تا یک هفته بعد از آن ناپاک محسوب می گردید و می بایستی مراقب محل نشستن، خوابیدن و تماس های خود می بود. اما این محدودیت به یک معنا موجب برکت او نیز بود، زیرا این امکان را فراهم می ساخت که او به استراحت بپردازد. اگر شوهر او از لحاظ جنسی تمایلاتی قوی داشت، این قانون موجب می شد که مرد نتواند در زمانی که برای زن روابط جنسی خوشایند نیست، از او سوءاستفاده کند.
اگر مدت خونریزی زن طولانی می شد، از نظر جسمانی برای او رنج آور و از نظر مذهبی مصیبت بار بود، زیرا او برای همیشه نجس محسوب می شد. زن ناشناس نزد عیسی آمد تا از او شفا بگیرد. او مدت دوازده سال مبتلا به خونریزی بود. جالب این که مردم زیادی اطراف عیسی بودند و هر کدام از آن ها دانسته یا نادانسته، توسط این زن الوده و نجس می شدند.
آن زن مبتلا به خونریزی بود و این بیماری لاعلاج، به تدریج زندگی او را به سوی نابودی می کشانید. می توان تصور کرد که رنج و فشار روحی ناشی از این بیماری چگونه روز به روز قوای جسمانی او را به تحلیل می برد. از طرفی، همان طور که اشاره شد طبق احکام شریعت، آن زن کاملا ناپاک محسوب می شد و این مشکل به شدت زندگی مذهبی و اجتماعی او را با محدودیت مواجه کرد. واقعا چه زندگی دشوار و اسف انگیزی داشت.
به هر حال او اجازه نداد که ازدحام جمعیت و یا هیچ مشکل دیگر، مانعی میان او و عیسی باشد. به طور حتم آن زن می توانست دلایل زیادی برای نرفتن به سوی عیسی داشته باشد و خود را توجیه کند. مثلا به خود می گفت که من لیاقت ندارم که توجه و کمک عیسی را طلب کنم. یا ببین، الان یایروس، رئیس کنیسه نزد او آمده و این زمان مناسبی نیست که من با عیسی درباره مشکلم سخن بگویم. آن زن می توانست خود را مجاب کند که زحمات زیادی کشیده و نتیجه نگرفته است، پس چرا باید دوباره تجربه کند؟ اما آن زن تمام توجیه ها و عذر و بهانه ها را کنار زد و با ایمان به سوی عیسی رفت.
ایمان این زن چگونه بود؟ ایمانی ضعیف و تا حدی خرافی. او به خودش گفت:"اگر تنها لباس عیسی را لمس کنم، شفا خواهم یافت".
در نتیجه، او مایوس و تهیدست باز نگشت: عیسی او را احترام کرد، ایمان ضعیف او را پذیرفت و بیماری او را شفا داد. در این روایت درس مهمی برای هر یک از ما وجود دارد: همه ما از ایمان در یک درجه مساوی برخوردار نیستیم، اما عیسی به ایمان ما صرفنظر از ضعیف بودن آن پاسخ می دهد. زمانی که ما ایمان می آوریم، او قدرت خود را جاری خواهد کرد و معجزه در زندگی ما اتفاق خواهد افتاد.
معجزه شفای زن آنقدر سریع رخ داد که نتوانست عیسی را از نظر شرعی نجس و ناپاک کند.

مطابق قوانین بین‌المللی تمامی حقوق مربوط به مطالب و محتویات "دفاعیات مسیحی" محفوظ است. درج کامل مقالات "دفاعیات مسیحی" در سایر صفحات فیس بوک و وب‌ سایت‌ها، بدون ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم، اکیداً ممنوع و غیرقانونی است. خوانندگان عزیز، در صورت مشاهده تخلف، لطفا اطلاع دهید.