Christian Apologetics دفاعیات مسیحی
12/14/2013
23 آذر 1392
ترجمه و تالیف: مهران پورپشنگ
در اولین هفته ماه آپریل 2006، مجله نشنال جئوگرافیک از کشف انجیل گمشده ای به نام "انجیل مسمی به یهودای اسخریوطی" خبر داد. (یهودای اسخریوطی یکی از شاگردان مسیح بود که به او خیانت کرد). برخی از خبرگزاری ها، آن را بزرگ ترین کشف باستان شناسی قرن نامیدند. عده ای هم چنین اظهارنظر کردند که این کشف، پایه ایمان راسخ مسیحیان را سست کرده و باعث می شود تا ایمان شان را مورد ارزیابی قرار دهند. کشف این انجیل، سئوالاتی را مطرح کرد:
یک. آیا این کشف برای مسیحیان تکان دهنده بود؟
خیر. ده ها هزار نسخه خطی کتاب مقدس مربوط به قبل و بعد از میلاد مسیح در بیش از صد سال اخیر کشف شده اند. طبق بررسی کارشناسان، در این نسخ هیچ گونه تضاد تعلیمی، تاریخی و جغرافیایی مشاهده نشده است. هم چنین نقل قول های پدران کلیسا از متن کتاب مقدس در طول تاریخ مسیحیت، با یکدیگر مغایرت نداشته است. به عنوان مثال،نسخه های خطی عهد جدید، متعلق به قرن دوم میلادی موجود است و می توان تعلیمات عهد جدید را با نسخه "انجیل یهودا" مقایسه نمود. هم چنین کشف طومارهای دریای مرده در اواسط قرن بیستم به مراتب از اهمیتی بیشتری نسبت به کشف انجیل مسمی به یهودا برخوردار است.
دو. آیا "انجیل یهودا" همراه با 27 کتاب عهد جدید (متی تا مکاشفه) یافت شده است؟
خیر. اما نسخه هایی تحت عنوان "اناجیل سری" همراه با انجیل مسمی به یهودا کشف شده اند مانند انجیل توما، انجیل فلیپس، انجیل توما، انجیل مریم... که محتوای هیچکدام با تعلیمات عهد جدید همخوانی ندارد و اشاره ای به ماموریت ، رنج ها و قیام مسیح از مردگان نشده است. این مجموعه در روستای مصری "نغ حمادی" که در جوار رود نیل واقع است، یافت شده اند.
سه. آیا در طول تاریخ مسیحیت، پدران کلیسا از انجیل یهودا و مجموعه اناجیل سری نقل قول کرده اند؟
در آثار هیچ کدام از پدران یا معلم های کلیسا، اشاره یا نقل قولی به چنین کتاب هایی وجود ندارد. اگر صحت و اعتبار آن مورد تایید قرار می گرفت، بدون تردید همانند دیگر کتاب های کتاب مقدس به دفعات زیاد مورد اشاره نویسندگان و مورخین مسیحی و هم چنین پدران کلیسا قرار می گرفت. با این توصیف، در نوشتههای ایرنائوس، اُسقفی که در اواخر قرن دوم میلادی میزیست، برای اولینبار از اثری بهنام «انجیل یهودا» نام برده برده شده است. ایرنائوس در یکی از آثارش بهنام "برعلیه بدعت ها" نگرانی خود را از تعالیم برخی از گروه ها نشان داد و در مخالفت با آنان گفت:"اینان ادعا میکنند که فقط و فقط یهودای خیانتکار از میان رسولان، حقیقت را میدانست ... آنان به این شکل داستانهایی ساختگی بهوجود آوردند و آن را انجیل یهودا نامیدند".
چهار. چه تعلیمی در انجیل یهودا ارائه می شود؟
کاملا واضح و روشن است که نویسنده انجیل یهودا، پیرو فلسفه گنوستیکی بوده است. فلسفه گنوستیک در قرن اول میلادی ظهور کرد و تا قرن چهارم میلادی در برخی جوامع پیروان خود را داشت. این فلسفه معتقد است که دوخدا وجود دارد. این نگرش در انجیل یهودا به چشم می خورد. این انجیل چنین تعلیم می دهد که رسولان مسیح، پیام او را به درستی درک نکرده اند و عیسی رازی را از آنان پنهان نمود. انجیل یهودا با این عبارت آغاز می شود:"این رازی است که عیسی در طی هشت روز و پیش از برگزاری عید فصح با یهودای اسخریوطی در میان گذاشت".
در هر حال، این نسخه کشف شده، شاید همان انجیلی باشد که طی قرن ها گمان می شد که از بین رفته است و ایرنائوس در سال 180 میلادی از آن یاد کرده است.
پنج. انجیل یهودا در چه زمانی نوشته شده است؟
آزمایش کربن 14 قدمت این دستنوشته را که احتمالا به قرن سوم یا چهارم برمیگردد، تایید کرد. اما محققان گمان دارند که این دستنوشته از نسخه ای قدیمی تر به زبان یونانی ترجمه شده است. چگونگی کشف «انجیل یهودا» نامشخص است. باستانشناسان معمولا پس از کشف دستنوشتهای، آن را به ثبت میرسانند. اما در مورد این دستنوشته چنین نبود. این انجیل که در سال 1978 میلادی، بهاحتمال قوی در یک مقبرۀ متروکه و احتمالاً در غاری پیدا شد، بر خلاف انتظار بسیاری، در اواخر دهۀ 1970 یا اوایل دهۀ 1980 در بازار عتیقهجات به فروش گذاشته شد. این نسخه یکی از چهار نسخۀ خطیای (نوعی از کتاب باستانی) است که بهزبان قبطی (زبانی گرفته شده از مصر باستان) نوشته شده بود.
این دستنوشته طی قرون متمادی در آب و هوای خشک مصر باقی ماند. ولی پس از خارج کردن آن از مصر، در مدت کوتاهی شروع به آسیبدیدن کرد. در سال 1988این دستنوشته در اختیار چند محقق قرار گرفت، اما از آنجایی که قیمت آن سرسامآور بود، به فروش نرفت. در طی سالهای متمادی، این دستنوشته بهدلیل عدم نگهداری به سرعت آسیب دید. در سال 2000، عتیقهفروشی سوئیسی آن را خرید و عاقبت آن را در اختیار یک گروه بینالمللی از محققان قرار داد. این گروه با همکاری و کمک مالی بنیاد آثار هنری باستان و انجمن نشنال جئوگرافیک، مسئولیت پیچیدۀ ترمیم و بازسازی این دستنوشته را بر عهده گرفتند.
محققانی که انجیل یهودا را بررسی کردند، اطلاعات تاریخی آن را موثق نمیدانند. حتی بارت ارمن (ملحد آمریکایی) چنین توضیح میدهد: «این نوشته، انجیلی نیست که بهدست یهودا نگاشته شده باشد یا کتابی نیست که در آن آمده باشد که بهدست یهودا نوشته شده است این نوشته، حتی انجیلی نیست که در آن زمان بهدست شخصی که یهودا را بهخوبی میشناخت، نوشته شده باشد... بنابراین، این کتاب، کتابی نیست که به ما در مورد اتفاقات دوران زندگی عیسی اطلاعاتی بیشتر دهد".
انجیل یهودا در حقیقت مهر تاییدی است بر هشدارهای رسولان. برای نمونه اگر پولس چنین هشدار داد:"می دانم وقتی بروم، معلمین دروغین مانند گرگان درنده به جان شما خواهند افتاد و به گله رحم نخواهند کرد. آن ها حقیقت را وارونه جلوه خواهند داد تا مردم را به دنبال خود بکشند" (اعمال رسولان فصل بیستم آیات بیست و هشتم و بیست و نهم).
تصویری از نسخه خطی انجیل مسمی به یهودای اسخریوطی
مطابق قوانین بینالمللی تمامی حقوق مربوط به مطالب و محتویات "دفاعیات مسیحی" محفوظ است. درج کامل مقالات "دفاعیات مسیحی" در سایر صفحات فیس بوک و وب سایتها، بدون ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم، اکیداً ممنوع و غیرقانونی است.
23 آذر 1392
ترجمه و تالیف: مهران پورپشنگ
در اولین هفته ماه آپریل 2006، مجله نشنال جئوگرافیک از کشف انجیل گمشده ای به نام "انجیل مسمی به یهودای اسخریوطی" خبر داد. (یهودای اسخریوطی یکی از شاگردان مسیح بود که به او خیانت کرد). برخی از خبرگزاری ها، آن را بزرگ ترین کشف باستان شناسی قرن نامیدند. عده ای هم چنین اظهارنظر کردند که این کشف، پایه ایمان راسخ مسیحیان را سست کرده و باعث می شود تا ایمان شان را مورد ارزیابی قرار دهند. کشف این انجیل، سئوالاتی را مطرح کرد:
یک. آیا این کشف برای مسیحیان تکان دهنده بود؟
خیر. ده ها هزار نسخه خطی کتاب مقدس مربوط به قبل و بعد از میلاد مسیح در بیش از صد سال اخیر کشف شده اند. طبق بررسی کارشناسان، در این نسخ هیچ گونه تضاد تعلیمی، تاریخی و جغرافیایی مشاهده نشده است. هم چنین نقل قول های پدران کلیسا از متن کتاب مقدس در طول تاریخ مسیحیت، با یکدیگر مغایرت نداشته است. به عنوان مثال،نسخه های خطی عهد جدید، متعلق به قرن دوم میلادی موجود است و می توان تعلیمات عهد جدید را با نسخه "انجیل یهودا" مقایسه نمود. هم چنین کشف طومارهای دریای مرده در اواسط قرن بیستم به مراتب از اهمیتی بیشتری نسبت به کشف انجیل مسمی به یهودا برخوردار است.
دو. آیا "انجیل یهودا" همراه با 27 کتاب عهد جدید (متی تا مکاشفه) یافت شده است؟
خیر. اما نسخه هایی تحت عنوان "اناجیل سری" همراه با انجیل مسمی به یهودا کشف شده اند مانند انجیل توما، انجیل فلیپس، انجیل توما، انجیل مریم... که محتوای هیچکدام با تعلیمات عهد جدید همخوانی ندارد و اشاره ای به ماموریت ، رنج ها و قیام مسیح از مردگان نشده است. این مجموعه در روستای مصری "نغ حمادی" که در جوار رود نیل واقع است، یافت شده اند.
سه. آیا در طول تاریخ مسیحیت، پدران کلیسا از انجیل یهودا و مجموعه اناجیل سری نقل قول کرده اند؟
در آثار هیچ کدام از پدران یا معلم های کلیسا، اشاره یا نقل قولی به چنین کتاب هایی وجود ندارد. اگر صحت و اعتبار آن مورد تایید قرار می گرفت، بدون تردید همانند دیگر کتاب های کتاب مقدس به دفعات زیاد مورد اشاره نویسندگان و مورخین مسیحی و هم چنین پدران کلیسا قرار می گرفت. با این توصیف، در نوشتههای ایرنائوس، اُسقفی که در اواخر قرن دوم میلادی میزیست، برای اولینبار از اثری بهنام «انجیل یهودا» نام برده برده شده است. ایرنائوس در یکی از آثارش بهنام "برعلیه بدعت ها" نگرانی خود را از تعالیم برخی از گروه ها نشان داد و در مخالفت با آنان گفت:"اینان ادعا میکنند که فقط و فقط یهودای خیانتکار از میان رسولان، حقیقت را میدانست ... آنان به این شکل داستانهایی ساختگی بهوجود آوردند و آن را انجیل یهودا نامیدند".
چهار. چه تعلیمی در انجیل یهودا ارائه می شود؟
کاملا واضح و روشن است که نویسنده انجیل یهودا، پیرو فلسفه گنوستیکی بوده است. فلسفه گنوستیک در قرن اول میلادی ظهور کرد و تا قرن چهارم میلادی در برخی جوامع پیروان خود را داشت. این فلسفه معتقد است که دوخدا وجود دارد. این نگرش در انجیل یهودا به چشم می خورد. این انجیل چنین تعلیم می دهد که رسولان مسیح، پیام او را به درستی درک نکرده اند و عیسی رازی را از آنان پنهان نمود. انجیل یهودا با این عبارت آغاز می شود:"این رازی است که عیسی در طی هشت روز و پیش از برگزاری عید فصح با یهودای اسخریوطی در میان گذاشت".
در هر حال، این نسخه کشف شده، شاید همان انجیلی باشد که طی قرن ها گمان می شد که از بین رفته است و ایرنائوس در سال 180 میلادی از آن یاد کرده است.
پنج. انجیل یهودا در چه زمانی نوشته شده است؟
آزمایش کربن 14 قدمت این دستنوشته را که احتمالا به قرن سوم یا چهارم برمیگردد، تایید کرد. اما محققان گمان دارند که این دستنوشته از نسخه ای قدیمی تر به زبان یونانی ترجمه شده است. چگونگی کشف «انجیل یهودا» نامشخص است. باستانشناسان معمولا پس از کشف دستنوشتهای، آن را به ثبت میرسانند. اما در مورد این دستنوشته چنین نبود. این انجیل که در سال 1978 میلادی، بهاحتمال قوی در یک مقبرۀ متروکه و احتمالاً در غاری پیدا شد، بر خلاف انتظار بسیاری، در اواخر دهۀ 1970 یا اوایل دهۀ 1980 در بازار عتیقهجات به فروش گذاشته شد. این نسخه یکی از چهار نسخۀ خطیای (نوعی از کتاب باستانی) است که بهزبان قبطی (زبانی گرفته شده از مصر باستان) نوشته شده بود.
این دستنوشته طی قرون متمادی در آب و هوای خشک مصر باقی ماند. ولی پس از خارج کردن آن از مصر، در مدت کوتاهی شروع به آسیبدیدن کرد. در سال 1988این دستنوشته در اختیار چند محقق قرار گرفت، اما از آنجایی که قیمت آن سرسامآور بود، به فروش نرفت. در طی سالهای متمادی، این دستنوشته بهدلیل عدم نگهداری به سرعت آسیب دید. در سال 2000، عتیقهفروشی سوئیسی آن را خرید و عاقبت آن را در اختیار یک گروه بینالمللی از محققان قرار داد. این گروه با همکاری و کمک مالی بنیاد آثار هنری باستان و انجمن نشنال جئوگرافیک، مسئولیت پیچیدۀ ترمیم و بازسازی این دستنوشته را بر عهده گرفتند.
محققانی که انجیل یهودا را بررسی کردند، اطلاعات تاریخی آن را موثق نمیدانند. حتی بارت ارمن (ملحد آمریکایی) چنین توضیح میدهد: «این نوشته، انجیلی نیست که بهدست یهودا نگاشته شده باشد یا کتابی نیست که در آن آمده باشد که بهدست یهودا نوشته شده است این نوشته، حتی انجیلی نیست که در آن زمان بهدست شخصی که یهودا را بهخوبی میشناخت، نوشته شده باشد... بنابراین، این کتاب، کتابی نیست که به ما در مورد اتفاقات دوران زندگی عیسی اطلاعاتی بیشتر دهد".
انجیل یهودا در حقیقت مهر تاییدی است بر هشدارهای رسولان. برای نمونه اگر پولس چنین هشدار داد:"می دانم وقتی بروم، معلمین دروغین مانند گرگان درنده به جان شما خواهند افتاد و به گله رحم نخواهند کرد. آن ها حقیقت را وارونه جلوه خواهند داد تا مردم را به دنبال خود بکشند" (اعمال رسولان فصل بیستم آیات بیست و هشتم و بیست و نهم).
تصویری از نسخه خطی انجیل مسمی به یهودای اسخریوطی
مطابق قوانین بینالمللی تمامی حقوق مربوط به مطالب و محتویات "دفاعیات مسیحی" محفوظ است. درج کامل مقالات "دفاعیات مسیحی" در سایر صفحات فیس بوک و وب سایتها، بدون ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم، اکیداً ممنوع و غیرقانونی است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر