نویسنده مقاله: آرمان رشدی
برای پروتستان ها چنین بهنظر میرسد که ارتودکس ها و کاتولیک ها اعتقادات و آیین هایی دارند که ریشه در کتابمقدس ندارند. علت این امر در این نکته نهفته است که مرجع اعتقادات و عبادات مسیحی کدام است. پروتستان با این شعار گسترش یافت: ”فقط کتابمقدس“. برای همین پروتستانها معمولاً این سؤال را مطرح میکنند که ”چرا کاتولیک ها و اردتوکس ها چنین و چنان میکنند، حال آنکه در کتابمقدس چنین چیزی گفته نشده است؟“
علت این اختلاف این است که یگانه مرجع برای استخراج اصول عقاید و نحوه عبادات در پروتستان کتابمقدس است، اما در فرقه های ارتودکس و کاتولیک، چنین نیست. ارتودکس ها و کاتولیک ها برای اعتقادات و آیین های خود به کتاب مقدس اعتقاد دارند: کتابمقدس و کلیسا. ذیلاً به شرح این سه مرجع میپردازیم.
مرجعیت کلیسا
اما برای ارتودکس ها و کاتولیک ها علاوه بر کتابمقدس، کلیسا نیز دارای مرجعیت میباشد. منظور از ”کلیسا“ نیز همایش اسقفان کلیساها از سراسر جهان میباشد. این دسته از مسیحیان، بر اساس شهادت عهدجدید و منابع تاریخی، بر این اعتقادند که مسیحیت اولیه از کلیسا و بهوسیله کلیسا آغاز شد و گسترش یافت، نه بهوسیله کتاب عهدجدید. کتابهای عهدجدید در بطن کلیسا نوشته شدند. این کلیسا بود که تعلیم صحیح را از گزند معلمان دروغین حفظ کرد. این کلیسا بود که با بدعتها به مبارزه بر خاست. و سرانجام این کلیسا بود که در حدود سال ۳۹۰ تصویب کرد که کتابهای الهامی مسیحیان متشکل از این ۲۷ کتابی میباشد که امروز عهدجدید مسیحیان را تشکیل میدهد.
علاوه بر این، مسیح به جمع رسولان خود که کلیسا باشد، اقتدار بخشید. در انجیل متی ۱۸:۱۵-۲۰ مسیح به کلیسا اقتدار میبخشد تا امور ایمانداران را رتق و فتق کند. مسیح به کلیسایش اقتدار بخشید تا گناهان را ببخشد یا نبخشد (یوحنا ۲۰:۲۳). این کلیسا است که بهوسیله روحالقدس به جمیع راستی هدایت میشود (یوحنا ۱۶:۱۳). کلیسا قدرت دارد ایماندار خطاکار را به شیطان بسپارد (اول قرنتیان ۵:۴-۵) یا او را باز به جمع خود بپذیرد (دوم قرنتیان ۲:۵-۸).
به این ترتیب، طبق اعتقاد کلیساهای کاتولیک و ارتودکس، کلیسا اقتدار دارد تحت هدایت روحالقدس (یوحنا ۱۶:۱۳) و بر اساس اصول کتابمقدس، آموزههای کهن را بر اساس مقتضیات زمانه از نو تفسیر کند، یا در خصوص نحوه عبادات و برگزاری آیین ها تصمیمگیری نماید.
تفاوت کاتولیکها و اردتودکسها با پروتستانها
بسیاری میپرسند که تفاوت کاتولیک ها و پروتستان ها چیست. عموماً تصور میشود که تفاوت در نیایش مریم یا پیروی از پاپ و نظایر این میباشد. اما اینها همه فرعی است بر اصل. تفاوت عمده و اصلی در مرجعیتی است که برای اعتقادات و عبادات قائل میشویم، که در این خصوص در بالا توضیح دادیم. لذا وقتی یک پروتستان با یک مسیحی کاتولیک یا ارتودکس صحبت میکند، عبث است که بحث کند که تکریم مریم یا مرجعیت پاپ در کتابمقدس آمده یا نیامده، چون ایشان نیز قبول دارند که در کتابمقدس به این مسائل اشاره نشده؛ باید دانست که آنان به این اصول معتقدند، زیرا مرجعیت کتابمقدس و تصمیمات کلیسا (شورای اسقفان از تمام جهان) را در کنار هم و همطراز با هم میپذیرند.
برای مثال، تعمید کودکان، شیوه تعمید، تکریم مریم، مرجعیت پاپ، طلب شفاعت از مقدسین، سلسله مراتب کلیسایی و نحوه برگزاری آیین عشاء ربانی و نظایر اینها، همگی ریشه در سنت و مصوبات کلیسا دارد.
برای پروتستان ها چنین بهنظر میرسد که ارتودکس ها و کاتولیک ها اعتقادات و آیین هایی دارند که ریشه در کتابمقدس ندارند. علت این امر در این نکته نهفته است که مرجع اعتقادات و عبادات مسیحی کدام است. پروتستان با این شعار گسترش یافت: ”فقط کتابمقدس“. برای همین پروتستانها معمولاً این سؤال را مطرح میکنند که ”چرا کاتولیک ها و اردتوکس ها چنین و چنان میکنند، حال آنکه در کتابمقدس چنین چیزی گفته نشده است؟“
علت این اختلاف این است که یگانه مرجع برای استخراج اصول عقاید و نحوه عبادات در پروتستان کتابمقدس است، اما در فرقه های ارتودکس و کاتولیک، چنین نیست. ارتودکس ها و کاتولیک ها برای اعتقادات و آیین های خود به کتاب مقدس اعتقاد دارند: کتابمقدس و کلیسا. ذیلاً به شرح این سه مرجع میپردازیم.
مرجعیت کلیسا
اما برای ارتودکس ها و کاتولیک ها علاوه بر کتابمقدس، کلیسا نیز دارای مرجعیت میباشد. منظور از ”کلیسا“ نیز همایش اسقفان کلیساها از سراسر جهان میباشد. این دسته از مسیحیان، بر اساس شهادت عهدجدید و منابع تاریخی، بر این اعتقادند که مسیحیت اولیه از کلیسا و بهوسیله کلیسا آغاز شد و گسترش یافت، نه بهوسیله کتاب عهدجدید. کتابهای عهدجدید در بطن کلیسا نوشته شدند. این کلیسا بود که تعلیم صحیح را از گزند معلمان دروغین حفظ کرد. این کلیسا بود که با بدعتها به مبارزه بر خاست. و سرانجام این کلیسا بود که در حدود سال ۳۹۰ تصویب کرد که کتابهای الهامی مسیحیان متشکل از این ۲۷ کتابی میباشد که امروز عهدجدید مسیحیان را تشکیل میدهد.
علاوه بر این، مسیح به جمع رسولان خود که کلیسا باشد، اقتدار بخشید. در انجیل متی ۱۸:۱۵-۲۰ مسیح به کلیسا اقتدار میبخشد تا امور ایمانداران را رتق و فتق کند. مسیح به کلیسایش اقتدار بخشید تا گناهان را ببخشد یا نبخشد (یوحنا ۲۰:۲۳). این کلیسا است که بهوسیله روحالقدس به جمیع راستی هدایت میشود (یوحنا ۱۶:۱۳). کلیسا قدرت دارد ایماندار خطاکار را به شیطان بسپارد (اول قرنتیان ۵:۴-۵) یا او را باز به جمع خود بپذیرد (دوم قرنتیان ۲:۵-۸).
به این ترتیب، طبق اعتقاد کلیساهای کاتولیک و ارتودکس، کلیسا اقتدار دارد تحت هدایت روحالقدس (یوحنا ۱۶:۱۳) و بر اساس اصول کتابمقدس، آموزههای کهن را بر اساس مقتضیات زمانه از نو تفسیر کند، یا در خصوص نحوه عبادات و برگزاری آیین ها تصمیمگیری نماید.
تفاوت کاتولیکها و اردتودکسها با پروتستانها
بسیاری میپرسند که تفاوت کاتولیک ها و پروتستان ها چیست. عموماً تصور میشود که تفاوت در نیایش مریم یا پیروی از پاپ و نظایر این میباشد. اما اینها همه فرعی است بر اصل. تفاوت عمده و اصلی در مرجعیتی است که برای اعتقادات و عبادات قائل میشویم، که در این خصوص در بالا توضیح دادیم. لذا وقتی یک پروتستان با یک مسیحی کاتولیک یا ارتودکس صحبت میکند، عبث است که بحث کند که تکریم مریم یا مرجعیت پاپ در کتابمقدس آمده یا نیامده، چون ایشان نیز قبول دارند که در کتابمقدس به این مسائل اشاره نشده؛ باید دانست که آنان به این اصول معتقدند، زیرا مرجعیت کتابمقدس و تصمیمات کلیسا (شورای اسقفان از تمام جهان) را در کنار هم و همطراز با هم میپذیرند.
برای مثال، تعمید کودکان، شیوه تعمید، تکریم مریم، مرجعیت پاپ، طلب شفاعت از مقدسین، سلسله مراتب کلیسایی و نحوه برگزاری آیین عشاء ربانی و نظایر اینها، همگی ریشه در سنت و مصوبات کلیسا دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر