۱۳۹۲ آذر ۲۹, جمعه

بررسی کتاب پیدایش (آیه اول)

تفسیر کتاب مقدس
نویسنده مقاله: مهران پورپشنگ


الوهیم

لغت عبری برای خدا، "الوهیم" است. الوهیم به معنی قادر و امین است. الوهیم اسم جمع است و در صورتی که به وحدت خدا اشاره کند، یک فعل مفرد به آن اضافه می شود. در زمان نگارش تورات، خدایان کوچک و بزرگ امت هایی که در اطراف قوم یهود ساکن بودند، وجود داشتند. بنابراین، دیدگاه کتاب پیدایش بر وحدت و یگانگی خداوند است. به جای خدایان فقط یک خدا وجود دارد. او که قادر مطلق است، فرمان داد و جهان هستی یافت. با این توصیف، موسی با استفاده از واژه الوهیم به تثلیث یا سه شخصیت در ذات الهی به روشنی شهادت داد.
آسمان ها و زمین
مقصود از آسمان ها و زمین، همه چیز است. بنابراین "در ابتدا" به معنای آغاز همه چیز است. به عبارت دیگر، خدا همه چیز را از نیستی به وجود آورد (عبرانیان فصل یازدهم آیه سوم، مکاشفه فصل چهارم آیه یازدهم). انسان می تواند ماده را به انرژی تبدیل کند (مانند سوختن چوب که به انرژی یعنی گرما تبدیل می شود)، ولی خداوند از نیستی، انرژی و ماده را به وجود آورد.
کلمات آغازین کتاب مقدس ثابت می کنند که خدایی که همه چیز را به وجود آورده است دارای حکمت غیر قابل درک، قادرمطلق و اقتدار و برتری است. خداوند در کتاب اشعیاء فصل چهل و هشتم آیه 13 می فرماید:"دست های من بود که زمین را بنیاد نهاد و آسمان ها را گسترانید. آن ها گوش به فرمان من هستند".
با این وجود، خدا بزرگ تر و عظیم تر از خلقتش است:"آیا کسی غیر خدا می تواند اقیانوس را در دست نگه دارد و یا آسمان را اندازه بگیرد؟" (اشعیاء فصل چهل آیه 12). خدا بی نهایت توانا است و قادر مطلق می باشد، با این همه، به فکر تک تک ما انسان های ناچیز است.
فقط یک طراح هوشمند قادر است عالم هستی را خلق کند و نه شانس و تصادف. به راستی باورنکردنی است که عالم هستی، با تمام پیچیدگی های نامحدودش، ماحصل یک تصادف یا شانس بوده است. حتی خود داروین در فصلی از کتاب"منشاء انواع" تحت عنوان "مشکلات نظریه" چنین می گوید:"این فرض که چشم و تمام اجزای آن با هم کار کنند که در اثر انتخاب طبیعی شکل گرفته است، باید اذعان کنیم که تا بالاترین درجه باطل است."

علم زیست شناسی نشان داده است که برای به وقوع پیوستن تکامل در اثر عوامل اتفاقی، زمان کافی وجود نداشته است. به عنوان مثال، برای این که اتم های مورد نظر در تشکیل یک مولکول پروتئین، به نحو صحیح به هم بپیوندند، در صورتی که این عمل به طور کاملا اتفاقی به وقوع بپیوندد، عدد احتمال آن قدر کوچک خواهد بود که وقوع چنین چیزی عملا محال است.
برنارد رام چنین اظهار نظر کرد:" احتمال این که کسی بتواند ده سکه را که روی هر کدام از آن ها شماره ای نوشته شده است، به ترتیب صحیح از جیب خود خارج کند، یک در ده میلیارد است. جهان بی نهایت پیچیده تر از ده سکه شماره دار است و احتمال فراهم آمدن تمامی شرایط لازم برای ظهور و تحول حیات چنان فوق از تصور است که ظهور کاملا اتفاقی حیات بر صحنه گیتی به کلی باورنکردنی است.
طرفداران نظریه تکامل باید بدانند که برای به وقوع پیوستن تکامل توسط انتخاب طبیعی از طریق فرایندی اتفاقی، چیزی حدود پنجاه میلیارد سال زمان لازم است. در حالی که علم ثابت کرده است که پیدایش سیاره زمین، ده میلیون سال است. جهان نمی تواند خودش را آفریده باشد. به عبارت دیگر، طرح و نظم در جهان باید معلول وجودی خارج از جهان باشد که طرح ها و الگوهای مختلف وسایل را به جهان می بخشد. این وجود همان خدا است".
پیدایش فصل اول آیه اول: در ابتدا، خدا آسمان ها و زمین را آفرید
قبل از پیدایش آسمان ها و زمین:
یک. فرشتگان را آفرید تا شاهد عینی خلقت آسمان و زمین باشند. خدا از ایوب پرسید:"آیا می دانی در میان غریو شادی ستارگان صبح و فرشتگان آسمان، زمین بنیاد نهاده شد؟ (ایوب فصل سی و هشتم آیه ششم).
دو. ماموریت مسیح از پیش از بنیاد عالم مقرر شده بود:"خدا مسیح را پیش از آفرینش جهان، تعیین کرد و به جهان فرستاد تا شما را رستگار سازد" (اول پطرس فصل اول آیه 20). قربانی مسیح برای گناهان ما، طرحی نبود که بعدا ریخته شده باشد. چیزی نبود که بعد از این که گناه به جهان رخنه کرد، تصمیم به عملی ساختن آن کرده باشد. خدای ازلی و دانای مطلق، این نقشه را مدت ها پیش از خلقت جهان، تعیین کرد.
سه. وعده زندگی جاوید بشر را خدا پیش از آفرینش جهان داده بود (تیطس فصل اول آیه دوم).
چهار. هدف نقشه خدا آن بود که انسان به حضور پر جلال خدا برسد (اول قرنتیان فصل دوم آیه هفتم). با این حال، نقشه خدا برای بی ایمانان مخفی است، چون یا آن را نمی پذیرند و نادیده می گیرند و یا چیزی درباره آن نشنیده اند.
پنج. قبل از آفرینش جهان، فیض خدا به انسان ارزانی شد:"این خداست که ما را نجات داد، نه به دلیل لیاقت ما، بلکه به سبب این که پیش از آفرینش جهان اراده فرموده بود لطف و محبت خود را به وسیله عیسی مسیح به ما نشان دهد: (دوم تیموتاوس فصل اول آیه نهم). این آیه خلاصه ای از انجیل (عهد جدید) است. آنچه ما باید انجام دهیم این است که ایمان بیاوریم و هدیه را بپذیریم.

مطابق قوانین بین‌المللی تمامی حقوق مربوط به مطالب و محتویات "تفسیر کتاب مقدس" محفوظ است. درج کامل مقالات "تفسیر کتاب مقدس" در سایر صفحات فیس بوک و وب‌ سایت‌ها، بدون ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم، اکیداً ممنوع و غیرقانونی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر