این سؤالی است که برای بسیاری از هموطنان ما که بدون آگاهی قبلی، دست به مطالعۀ کتابمقدس میزنند، مطرح میشود. آیا پیامبران هم گناه میکنند؟ این دست از افراد با جهانبینی اسلامیای که دارند، معتقدند که پیامبران مصون از خطا و معصوماند، در حالی که طبق جهانبینی کتابمقدس چنین چیزی مطرح نیست. میپرسند چرا در کتابمقدس آمده که «پیامبرانی» نظیر هارون و لوط و داوود و سلیمان گناهان فجیعی مرتکب شدند؟ در این مقالۀ کوتاه، در این زمینه بحث خواهیم کرد و جهانبینی کتابمقدس را مطرح خواهیم نمود.
نخست و پیش از هر چیز باید توجه داشته باشیم که طبق تعلیم کتابمقدس، هر موجود بشری که از نسل آدم و حوا هستند، چه بهلحاظ ارثی و چه بهلحاظ ارتکابی، گناهکار هستند، حتی اگر به پیامبری هم مبعوث شده باشند. در جهانبینی کتابمقدس، هیچ بشری از نسل آدم و حوا معصوم نیست. در این میان، تنها عیسی مسیح معصوم و مصون از گناه بود، چرا که او از نسل آدم و حوا نبود، بلکه نطفۀ او را خدا در رحم مریم مقدس قرار داد. به بیانی، او خلقت دوم خدا بود. از این رو است که پولس رسول، او را «آدم آخر» و «انسان دوم» مینامد (اول قرنتیان ۱۵:۴۵ و ۴۷). به همین دلیل است که پولس رسول در بحثی مفصل در فصلهای اول تا سوم رساله به رومیان، همۀ انسانها را گرفتار گناه بهشمار میآورد و در آخر میفرماید: «همه گناه کردهاند و از جلال خدا کوتاه میآیند.» (رومیان ۳:۲۳). همۀ انسانها، از جمله انبیا و مردان بزرگ خدا، نیاز به فیض نجاتبخش خدا در عیسی مسیح دارند.
دوم، باید توجه داشت که کتابمقدس داستان قوم اسرائیل است. در نتیجه، تمام انبیایی که ذکر آنان را شنیدهایم و نزد ما معروف میباشند، جزو این قوم میباشند و باید جایگاه آنان را در این چارچوب، بر اساس کتابمقدس، تشخیص داد. آنها هیچ یک، به جز حضرت موسی، پیامبر به معنی واقعی کلمه نبودند. برای مثال، لوط در کتابمقدس، پیامبر نیست. او صرفاً برادرزادۀ حضرت ابراهیم بود که از قضا سکونت در شهری فاسد را به زندگی مشترک با عموی خود ترجیح داد. اگر ذکری از او در کتابمقدس آمده، به این دلیل است که از او دو نسل بهوجود آمد که هر دو دشمنان قسمخوردۀ قوم اسرائیل بودند. یا مثلاً هارون شخصاً نبی نبود. او برادر موسی و معاون او بود. داوود و سلیمان در وهلۀ اول، پادشاهان اسرائیل بودند نه پیامبر قومی خاص. کتابمقدس بهصراحت به فراز و نشیبهای روحانی زندگی ایشان اشاره میکند.
سوم آنکه کتابمقدس هیچ انسانی را با عینک آرمانگرایانه نگاه نمیکند. همۀ انسانها صرف نظر از مقام روحانی خود، بشر هستند و جایزالخطا. هیچ انسانی معصوم نیست، حتی انبیای کتابمقدس، بهجز عیسی مسیح، آن هم بنا به دلیلی که در بالا به آن اشاره کردیم. کتابمقدس دیدی واقعبینانه به انسان دارد، نه دیدی ایدهآلی. لذا جای تعجب نیست که میبینیم کتابمقدس هم به نقاط قوت اینان اشاره میکند و هم به نقاط ضعفشان. همۀ ما نیاز داریم فیض خدا را در خداوندگار ما عیسی مسیح دریافت کنیم و رستگار گردیم.
آرمان رشدی
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر