Christian Apologetics دفاعیات مسیحی
10/07/2013
15 مهر 1392
نویسنده مقاله: مهران پورپشنگ
در انجیل متی فصل دوم آیه 23، می خوانیم:"پیشگویی انبیاء جامه عمل پوشید که او (مسیح) ناصری خوانده خواهد شد". در حالی که در عهد عتیق به صراحت چنین پیشگویی ثبت نشده است. محققین کتاب مقدس سه احتمال را برای این ادعای متی در نظر گرفته اند:
یک. متی به اشعیاء فصل یازدهم آیه اول اشاره دارد که در آن، کلمه عبری "شاخه" شبیه کلمه "ناصری" است:"درخت خاندان داود بریده شده است. اما یک روز کنده آن جوانه خواهد زد! از ریشه آن "شاخه ای" تازه خواهد رویید". اما ارتباط شاخه با ناصره دور از ذهن به نظر می رسد.
دو. در ایام مسیح، ناصری به کسی اطلاق می شد که در شهر ناصره زندگی می کرد. شهری که سایر یهودیان با دیده تحقیر به آن می نگریستند. ناصره چندان وجهه ای در کشور نداشت. این شهر از اورشلیم فاصله زیادی داشت و از نظر فرهنگی عقب مانده ترین بود. در نوشته های یهودیان آن دوران، از ناصری ها به عنوان اشخاص ساده لوحی یاد شده است که موضوع خوبی برای طنزها هستند. ناصری ها به قدری بد کلمات عبری را تلفظ می کردند که جز کنیسه های شهر خودشان، در کنیسه های شهرهای دیگر دعوت به قرائت عهد عتیق نمی شدند. کلمات ارامی موجود در اناجیل، نشان می دهند که عیسی به همان گویش ناصری ها سخن می گفت و این بدگمانی را در مردم شهرهای دیگر دامن می زد. مردم می گفتند:"مگر مسیح از استان جلیل ظهور می کند؟" (یوحنا فصل هفتم آیه چهل و یکم). نتنائیل درباره ناصره گفت:"مگر ممکن است از ناصره هم چیز خوبی بیرون بیاید؟" (یوحنا فصل اول آیه چهل و ششم). بنابراین هنگامی که آیه 23 می گوید که "او ناصری خوانده خواهد شد"، بدین معنا است که رفتار تحقیرآمیزی با مسیح خواهد شد. در نبوتی از اشعیاءنبی می خوانیم:"ما او را خوار شمردیم و رد کردیم. همه ما از او رو برگردانیدیم. او خوار شد و ما هیچ اهمیتی ندادیم" (اشعیاء فصل پنجاه و سوم آیه سوم). نبوت دیگری می گوید:"من مانند کرم پست شده ام و مرا انسان به حساب نمی آورند. نزد قوم خود خوار و حقیر شده ام" (مزمور بیست و دوم آیه ششم). بنابراین، اگرچه انبیای عهد عتیق دقیقا واژه های متن انجیل متی را به کار نبردند، اما گفتار او، معنای نبوت های آنان بود. بسیار شگفت انگیز است که خدای قادر مطلق به زمین آمد، اما انسان ها به او لقبی استهزا آمیز دادند. کسانی که از مسیح پیروی می کنند، از این امتیاز برخوردارند که در "ننگ و عار" او شریک باشند (عبرانیان فصل سیزدهم آیه سیزدهم).
سه. شاید متی به پیشگویی ای اشاره می کند که در کتاب مقدس ثبت نشده است.
در هر حال، متی عیسی را به عنوان مسیح موعود واقعی معرفی می کند، همان مسیحی که خدا از طریق انبیا درباره او سخن گفته است.
مطابق قوانین بینالمللی تمامی حقوق مربوط به مطالب و محتویات "دفاعیات مسیحی" محفوظ است. درج کامل مقالات "دفاعیات مسیحی" در سایر صفحات فیس بوک و وب سایتها، بدون ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم، اکیداً ممنوع و غیرقانونی است. خوانندگان عزیز، در صورت مشاهده تخلف، لطفا اطلاع دهید.
15 مهر 1392
نویسنده مقاله: مهران پورپشنگ
در انجیل متی فصل دوم آیه 23، می خوانیم:"پیشگویی انبیاء جامه عمل پوشید که او (مسیح) ناصری خوانده خواهد شد". در حالی که در عهد عتیق به صراحت چنین پیشگویی ثبت نشده است. محققین کتاب مقدس سه احتمال را برای این ادعای متی در نظر گرفته اند:
یک. متی به اشعیاء فصل یازدهم آیه اول اشاره دارد که در آن، کلمه عبری "شاخه" شبیه کلمه "ناصری" است:"درخت خاندان داود بریده شده است. اما یک روز کنده آن جوانه خواهد زد! از ریشه آن "شاخه ای" تازه خواهد رویید". اما ارتباط شاخه با ناصره دور از ذهن به نظر می رسد.
دو. در ایام مسیح، ناصری به کسی اطلاق می شد که در شهر ناصره زندگی می کرد. شهری که سایر یهودیان با دیده تحقیر به آن می نگریستند. ناصره چندان وجهه ای در کشور نداشت. این شهر از اورشلیم فاصله زیادی داشت و از نظر فرهنگی عقب مانده ترین بود. در نوشته های یهودیان آن دوران، از ناصری ها به عنوان اشخاص ساده لوحی یاد شده است که موضوع خوبی برای طنزها هستند. ناصری ها به قدری بد کلمات عبری را تلفظ می کردند که جز کنیسه های شهر خودشان، در کنیسه های شهرهای دیگر دعوت به قرائت عهد عتیق نمی شدند. کلمات ارامی موجود در اناجیل، نشان می دهند که عیسی به همان گویش ناصری ها سخن می گفت و این بدگمانی را در مردم شهرهای دیگر دامن می زد. مردم می گفتند:"مگر مسیح از استان جلیل ظهور می کند؟" (یوحنا فصل هفتم آیه چهل و یکم). نتنائیل درباره ناصره گفت:"مگر ممکن است از ناصره هم چیز خوبی بیرون بیاید؟" (یوحنا فصل اول آیه چهل و ششم). بنابراین هنگامی که آیه 23 می گوید که "او ناصری خوانده خواهد شد"، بدین معنا است که رفتار تحقیرآمیزی با مسیح خواهد شد. در نبوتی از اشعیاءنبی می خوانیم:"ما او را خوار شمردیم و رد کردیم. همه ما از او رو برگردانیدیم. او خوار شد و ما هیچ اهمیتی ندادیم" (اشعیاء فصل پنجاه و سوم آیه سوم). نبوت دیگری می گوید:"من مانند کرم پست شده ام و مرا انسان به حساب نمی آورند. نزد قوم خود خوار و حقیر شده ام" (مزمور بیست و دوم آیه ششم). بنابراین، اگرچه انبیای عهد عتیق دقیقا واژه های متن انجیل متی را به کار نبردند، اما گفتار او، معنای نبوت های آنان بود. بسیار شگفت انگیز است که خدای قادر مطلق به زمین آمد، اما انسان ها به او لقبی استهزا آمیز دادند. کسانی که از مسیح پیروی می کنند، از این امتیاز برخوردارند که در "ننگ و عار" او شریک باشند (عبرانیان فصل سیزدهم آیه سیزدهم).
سه. شاید متی به پیشگویی ای اشاره می کند که در کتاب مقدس ثبت نشده است.
در هر حال، متی عیسی را به عنوان مسیح موعود واقعی معرفی می کند، همان مسیحی که خدا از طریق انبیا درباره او سخن گفته است.
مطابق قوانین بینالمللی تمامی حقوق مربوط به مطالب و محتویات "دفاعیات مسیحی" محفوظ است. درج کامل مقالات "دفاعیات مسیحی" در سایر صفحات فیس بوک و وب سایتها، بدون ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم، اکیداً ممنوع و غیرقانونی است. خوانندگان عزیز، در صورت مشاهده تخلف، لطفا اطلاع دهید.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر